Touchscreens för allmän användning är en smittrisk.

Hur du rengör touchscreens från bakterier och virus

Biljettmaskiner, betalstationer och check-in stationer. Alla kan de ha touchscreens eller så kallade pekskärmar. Dessutom är de ofta kompletterade med kortterminaler med knappsatser. Dessa ytor är en riskzon för smittspridning.

På ytan av alla touchscreens och knappsatser finns det ofta en blandning av fet smuts från fingrar och värst av allt - bakterier och virus. De livnär sig på smutsbeläggningen. Studier säger att exempelvis coronavirus kan överleva flertalet dagar på släta ytor.* De här ytorna måste därför rengöras. Kontinuerligt.

Dock ska du vara försiktig med hur du rengör touchscreens. Använder du fel metod kan du förstöra skärmen och andra funktionella enheter.

Tips på hur du rengör touchscreens och mobiltelefoner

Själva grunden för en bra hygien på touchscreens och tillhörande enheter ligger i städinstruktionen och insatsen. Se till att ha en tydlig instruktion samt en städfrekvens på minst en gång i timmen eller efter behov - ju fler som använder ytorna, desto högre städfrekvens.

Tips på rengöringsmaterial för touchscreens:

• Torka av med en mikroduk. Mikrodukar har en unik förmåga via statisk funktion att ta bort smuts samt mikroorganismer som bakterier och virus samt damm. Använd gärna en tunn mikroduk för ju tunnare, desto bättre förmåga. Ett förslag är Mini microduk från KBM Professional, microduken KBM Hospital eller MicronQuick från Vileda.
    OBS! Rengör du med en annan typ av städduk, tyg eller rentav papper finns det risk att ytan repas.
  • Använd avtorkningsservetter framtagna specifikt för touchscreens. Ett förslag är Antibac Touchscreen wipes som är tunna och lämpliga för alla ytor med touchfunktion.
    OBS! Väljer du andra typer av servetter kan de innehålla för mycket eller fel typ av vätska vilket kan förstöra ytan och tekniska funktioner. Läs alltid produktinformationen.

För knappsatser och tangentbord rekommenderar vi en microduk lätt fuktad med KBM Disinfection by LifeClean. Det är ett ytdesinfektionsmedel som har bevisad effekt på flertalet bakterier men även virus som exempelvis covid-19; coronavirus och calicivirus.

Fakta

*Ny studie: Coronaviruset kan överleva 28 dagar på ytor, www.lifescinecesweden.se, 2020-10-12