Vad gör vi när vaccinet tar slut och antibiotikan inte funkar?

Vad gör vi när vaccinet tar slut och antibiotikan inte funkar?

Läkemedelsverket meddelade för en tid sedan att årets influensavaccin var slut hos leverantören. Flera talespersoner samt WHO uppmärksammar att det finns risk för att antibiotikaresistensen ökar. När vaccin och antibiotika inte räcker till ökar sjukdomsfallen och smittspridningen. Det är oroväckande.

Så vad gör vi åt bristen på vaccin och att vår antibiotika inte fungerar? Det finns många duktiga personer som arbetar med detta och vi säger inte att vi har en lösning. Däremot vet vi att det finns några enkla grundprinciper som hjälper till för att minimera smittspridningen men som lätt glöms bort. Det är dem vi vill påminna om.

Ta kontrollen över smittspridningen

1) Din handhygien spelar stor roll för dig och din omgivning. Tvätta dig ofta med tvål och vatten under minst tjugo sekunder, framförallt innan du äter och efter toalettbesök.

2) Torka händerna torra. Då menar vi ordentligt torra! Risken finns annars att du har bakterier eller virus kvar trots handtvätt. Använd torkpapper i offentliga utrymmen. Ha separata handdukar i familjen.

3) Komplettera med handdesinfektion. Skaffa gärna handdesinfektion som dödar virus: Deb Instant FOAM Complete

4) Blir du sjuk ändå? Stanna hemma! Du blir ju inte friskare av att gå till jobbet eller skolan. Dessutom riskerar du att alla andra på bussen, tåget, i skolan eller på jobbet blir smittade av dig Sköt om dig istället  på hemmaplan.