Procurator och Essity i  satsning för miljö, hälsa och kostnadseffektivitet inom industrin

Pressmeddelande -

Procurator och Essity i satsning för miljö, hälsa och kostnadseffektivitet inom industrin

Ledande hygien- och hälsobolaget Essity har tagit fram en kostnadsfri tjänst kallad Tork FactoryWalk för industriföretag. Tjänsten innebär bland annat att mängden avfall kan minskas, att arbetsmiljön förbättras och att det finns besparingar att göra. Procurator är först ut med att erbjuda tjänsten.

Många industribolag idag arbetar kontinuerligt med att minska påverkan på miljön och jobba för en god arbetsmiljö samtidigt som man vill fokusera på att hitta kostnadseffektiva lösningar. Det har varit i fokus i arbetet med att ta fram tjänsten Tork FactoryWalk.

Tork FactoryWalk går ut på att experter från Procurator och Essity gör en kostnadsfri rundvandring bland arbetsstationerna på industrigolvet. Där tittar experter på hur olika delar i produktionskedjan hålls ren, vilken typ av produkter de anställda använder och vilka skydd de har tillgång till.

- Av erfarenhet vet vi att man inte alltid tänker på hur små förändringar kan göra mycket för hela verksamheten. Med Tork FactoryWalk kan vi analysera detaljer i arbetsmiljön utifrån frågor som rör tidstjuvar och förbättringar för miljö och hälsa, säger Nicklas Nilsson, Business Area Manager Safety på Procurator.

Resultatet av Tork FactoryWalk-analysen presenteras i form av en rapport med förslag på enkla, men betydelsefulla åtgärder.

- Som ett exempel kan vi nämna tygtrasor som ofta används för att torka av smuts och olja. De bidrar till onödigt mycket avfall. Där rekommenderar vi att byta mot Tork rengöringsdukar i nonwoven. De absorberar dubbelt så mycket vätska i jämförelse vilket betyder att det blir mindre kostnader för att hantera avfall. Dessutom kräver de en liten mängd lösningsmedel och rengöringsmedel vilket är bra för miljö och ekonomi, säger Angela Nydén, Senior Product Manager på Essity.

Med FactoryWalk-rapporten får man också rekommendationer ur ett LEAN- och 5S-perspektiv inklusive ett testpaket med produkter anpassade för verksamheten.

- Det finns mycket att vinna för industrin med Tork FactoryWalk och vi ser fram emot många möten hos nya och befintliga kunder, säger Nicklas Nilsson.

Ta reda på mer om tjänsten: Upptäck FactoryWalk eller hör av dig till oss direkt på info.se@procurator.com