CCBuild's produkter tillgängliga i hållbarhetsplattformen Prodikt

Pressmeddelande -

Prodikt och CCBuild ingår ett samarbete och ökar därmed möjligheterna att bygga cirkulärt

Prodikt och CCBuild har inlett ett samarbete: nu kan man nå återbrukade varor på marknadsplatsen hos CCBuild även på hållbarhetsplattformen Prodikt. Det här betyder i praktiken att publiceringar på CCBuilds marknadsplats får bredare spridning och når fler intressenter. Detta förväntas sätta fart på cirkulärt byggande och återbruk.

När produkterna på CCBuilds marknadsplats blir tillgängliga på Prodikt får de egna produktkort med specifika hållbarhetsdata. Prodikt kopplar dessutom samman produktens geografiska placering och det aktuella byggprojektet för att beräkna transportens klimatpåverkan.

Samarbetet förväntas resultera i förenklade arbetsprocesser, snabbare utvärderingar av alternativa lösningar i byggnation samt förtydligande av förtjänsten – både cirkulärt och klimatmässigt – av återbruk.

Detta samarbete innebär att vi tillsammans tar ytterligare kliv mot mer storskaligt återbruk. Genom att koppla samman plattformarna ökar vi både tillgängligheten på och efterfrågan av cirkulära produkter, säger CCBuilds koordinator Carina Loh Lindholm.

I Prodikt kan man nu arbeta aktivt med sitt återbruk – från tidig estimering av klimat- och resursbesparing till faktiska produktval. I projektanalysen i Prodikt kan man sedan enkelt och tydligt ta del av den potentiella besparing man som projektör lyckats med tack vare CCBuilds produkter.

Tack vare att CCBuilds produkter blir tillgängliga på Prodikt kan samtliga i branschen tillämpa tillgängliga återbrukade produkter i sina projektanalyser, kommenterar Rasmus Ekberg på Prodikt. Genom sammankopplingen med CCbuild fortsätter vi arbetet mot vår vision att förenkla för byggbranschen genom bland annat samverkan mellan tjänster och plattformar.

Vill du veta mer?

Rasmus Ekberg, vd och medgrundare, Carbonzero AB (Prodikt)
+46 (0)73 202 6981, rasmus@prodikt.com

Carina Loh Lindholm, projektledare, CCBuild - Centrum för cirkulärt byggande
+46 (0) 107886921, carina.loh.lindholm@ivl.se

Information:

Carbonzero AB tillhandahåller den digitala plattformen Prodikt - www.prodikt.com, där man enkelt analyserar sitt byggprojekt, från produktval till förvaltning. I samarbete med tillverkarna görs produktfakta tillgänglig och jämförbar på en mängd olika parametrar. Prodikt gör ingen bedömning av produkterna utan valet ligger hos till exempel arkitekten, inköparen eller byggherren. Bolagets majoritetsägare är BIMobject AB.

CCBuild- Centrum för cirkulärt byggande (CCBuild) är en arena där branschens aktörer möts och samverkar kring återbruk och cirkulära materialflöden vid byggande, rivning och förvaltning. Arenan erbjuder nätverk, kunskap och digitala tjänster som stärker marknaden för cirkulära produkter och tjänster i bygg- och fastighetssektorn. CCBuild utvecklas i bred samverkan under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet. Läs mer på www.ccbuild.se