Pontus Puljer och Christer Hedberg.

PN startar BUCHEN-skolan och garanterar anställning efter avslutad utbildning

BUCHEN är ett av Europas ledande bolag inom industrisanering. Branschen är i en stark utvecklingsfas med ökade rekryteringsbehov. Samtidigt finns en påtaglig kompetensbrist av saneringstekniker vilket medför utmaningar att rekrytera personer med rätt behörigheter och utbildning. För att bemöta kompetensbehovet inleder BUCHEN nu ett unikt partnerskap tillsammans med Professionals Nord. Genom BUCHEN-skolan kommer människor få möjlighet att helt byta bana eller vidareutvecklas inom rollen som saneringstekniker.

BUCHEN en är stark aktör på marknaden och en del av REMONDIS-koncernen – ett av världens största företag inom återvinning, vatten och industritjänster med 38 000 anställda på fyra kontinenter. BUCHEN har som ambition att växa i norra Europa och befinner sig således på en spännande tillväxtresa där det satsas målmedvetet på den svenska marknaden.

Arbetet som saneringstekniker utförs till stor del från en spolbil, därmed efterfrågas inte bara kompets inom industrisanering, utan även lastbilskörkort. Bristen på lastbilschaufförer har varit känd sedan länge, och eftersom kravprofilen för saneringstekniker dessutom skiljer sig avsevärt från att arbeta som yrkeschaufför, skapas stora utmaningar.

Vi har haft svårigheter med att rekrytera till våra enheter ute i landet. Urvalet har varit litet då många saknar C-körkort och det är inte heller alla yrkeschaufförer som vill jobba i högt tempo i ett fysiskt arbete ute på industrin, berättar Christer Hedberg VD BUCHEN

Genom BUCHEN-skolan kommer motiverade personer få möjlighet att genomgå ett utbildningsprogram och tillgodoses med de behörigheter som krävs för rollen som saneringstekniker, inklusive körkortsutbildning för lastbil. Efter programmet är avklarat får deltagarna en garanterad anställning med goda utvecklingsmöjligheter hos BUCHEN. Programmet är skräddarsytt för att säkerställa personlig utveckling och snabbast möjliga introduktion till yrket och BUCHENs verksamhet. Under 2023 kommer skolan köras i två omgångar över hela Sverige för att möta marknadens behov.

Pontus Puljer har varit med sedan Professionals Nord grundades och driver nu satsningen av BUCHEN-skolan.

BUCHEN är precis som PN en stor nationell aktör i sin bransch. De omsätter ca 500 miljoner kronor och har 400 medarbetare på 15 enheter från norr till söder. Självklart är det hedersfullt att inleda ett samarbete som inte bara hjälper BUCHENs kompetensbehov utan även bidrar till en stor samhällsnytta. Det bästa av allt är att vi kan förändra människors liv genom att erbjuda dem en ny karriär, säger Pontus Puljer, Professionals Nord

Rekryteringsprocessen för BUCHEN-skolan 2023 har påbörjats och är i full gång, programmet startar senare under våren.

Vill du veta mer om programmet? Läs mer här