Robin Johansson, Moa Lindgren & Magnus Spolander - Professionals Nord.

PN startar chaufförsskola med Kalles Bud & Transport!

Professionals Nord bryter ny mark och startar utbildningsprogram för att möta kompetensbristen av yrkeschaufförer i transportbranschen. Tillsammans med Kalles Bud och Transport har Professionals Nord tagit fram ett skräddarsytt koncept i form av en chaufförsskola, där drivna personer får möjligheten att byta karriärväg. Första klasserna startar efter årsskiftet och kommer utgå från Umeå och Luleå.

Chaufförsskolan erbjuder en helt unik möjlighet där de som drömmer om att lastbilschaufför får en komplett utbildning tillsammans med YKB, för att sedan erbjudas garanterad anställning hos Kalles Bud och Transport – ett fantastiskt bolag som vet att medarbetarna är deras största tillgång och har därför stort fokus på trivsel och miljö.

I samarbetet kommer Professionals Nord ansvara för rekryteringen för att hitta de mest drivna och hungriga personerna som verkligen vill ta möjligheten att byta karriärbana och jobba som chaufför. Kalles Bud kommer sedan handplocka de individer de verkligen vill satsa på.

–Vi har tagit fram en nytänkande lösning som kommer hjälpa att säkra framtidens kompetens i transportbranschen. Vi är oroligt glada att vi fått möjligheten köra i gång denna satsning tillsammans med Kalles Bud. De har en gedigen branschkunskap samtidigt som de är fantastiskt duktiga och roliga att samarbeta med! – Magnus Spolander, Försäljningschef Professionals Nord.

Erik Sundqvist, VD för Kalles Bud och Transport har varit med och startat initiativet att ta fram detta nya koncept för att möta branschens kompetensbehov.

– Vi tillsammans med hela vår bransch har länge haft en utmaning att hitta chaufförer då det finns för få på marknaden idag. Det känns fantastiskt kul att vi tillsammans med PN nu ska dra i gång Chaufförsskolan och kunna erbjuda en skräddarsydd utbildning och sedan garanterat jobb till de elever vi tar in. – Erik Sundqvist, VD Kalles Bud & Transport.

Bild: Erik Sundqvist.

Upplägget för utbildningen är att varva praktik med teoretisk undervisning. Eleverna kommer att få alla behörigheter och de bästa förutsättningarna för att ta sig an sin nya yrkesroll. Efter årsskiftet startar de först klasserna i både Umeå och Luleå.

Rekryteringsprocessen för att hitta de absolut bästa personerna är redan i gång, är du nyfiken och vill veta mer? Läs mer och ansök till Chaufförsskolan via länkarna nedan!

Chaufförsskolan Umeå

Chaufförsskolan Luleå