Besqab har årets nöjdaste kunder

För första gången har bostadsutvecklaren Besqab de nöjdaste kunderna i Sverige. Företaget uppnår ett NKI-värde på rekordhöga 81. Detta visar Prognoscentrets branschmätning som är en årlig nöjdkundundersökning bland bostadsutvecklarnas kunder. Resultatet redovisas på ett seminarium i Stockholm idag. Vid seminariet presenteras även de företag som ligger på andra plats, JM med NKI 80, respektive tredje plats, HSB Bostad med NKI 79.

- Alla företag på prispallen står för imponerande prestationer med högre resultat än vad vi tidigare någonsin har uppmätt. Det är kul att se att företagens kundfokuserade arbete ger så gott resultat, säger Ellinor Lindström, affärsområdeschef på Prognoscentret.

Överlag står sig bostadsutvecklarna bra i en jämförelse med andra branscher. Branschindex landar 2015 på 74 vilket motsvarar en relativt hög kundnöjdhet. Samtidigt visar årets resultat att spridningen i branschen ökar, vilket delvis förklaras av att det varje år tillkommer nya företag i mätningen som ofta startar på en lägre NKI-nivå. Men den ökade spridningen visar också att det är viktigt att ständigt arbeta fokuserat med kundnöjdhet.

- Det räcker naturligtvis inte med att bara mäta NKI, varje företag måste hela tiden prioritera frågan för att inte tappa i kundnöjdhet, säger Ellinor.

Det enskilda bostadsprojekt som har de nöjdaste kunderna heter Pigghajen. Projektet är uppfört av HSB Bostad och har uppnått ett mycket högt NKI-värde på 89.

De flesta företag genomför även en motsvarande undersökning två år efter inflyttning. Resultat från den senare tidpunkten visar att nöjdheten hos kunderna är lägre än direkt efter inflyttning, men att utvecklingen går åt rätt håll.

Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på närmare 9000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.

För ytterligare information kontakta:

Ellinor Lindström, affärsområdeschef på Prognoscentret, tel. 070-760 37 50

• Boendefrågor

• bostadsbyggande
  • nyproduktion

Prognoscentret erbjuder som oberoende marknadsanalysföretag strategiska, taktiska och operativa beslutsunderlag till aktörer inom den Nordiska byggbranschen. Företaget har utvecklat en spännande tjänsteportfölj och har idag flertalet av marknadens ledande aktörer som kunder. Med varierande analyser och undersökningsmetoder tillgodoses behov och önskemål inom såväl producent- och entreprenadled som inom handel, bank och Consulting. Prognoscentret är Sveriges och Norges representanter i Euroconstruct® och har därigenom en unik tillgång till information om motsvarande marknader i hela Europa.