Tydlig uppgång i försäljningen av badrumsprodukter

Under årets första 9 månader har värdet av sålda badrumsprodukter ökat med 9 procent. Detta är dels ett resultat av den ökade nybyggnationen som skett sedan 2012 vilket slår igenom i försäljningen först i år, men även en ökad renoveringstakt under det första halvåret bidrar. Uppgången i renoveringsmarknaden har drivits av ökade disponibla inkomster hos hushållen samtidigt som en svag utveckling under de senaste åren gjort att utgångsläget är något lägre än normalt. Dessutom har låga ökningstakter i snittpriserna bidragit till den positiva utvecklingen.

Under 2015 väntar vi oss att uppgången fortsätter men att tillväxttakten blir lägre. Ökad nybyggnation bidrar fortsatt påtagligt till försäljning. Totalt sett mattas dock tillväxttakten av då renoveringsmarknaden, där den stora avsättningen av produkter finns, väntas växa svagare. Den konsumentdrivna delen av renoveringsmarknaden hämmas till viss del av något lägre reallöneökningar och ökad privatekonomisk osäkerhet då räntehöjningar, höjningar av inkomstskatter och ökad inflation rycker allt närmare. Vi väntar oss dessutom inte att de aviserade statliga stöden till miljonprogramsrenoveringar påverkar badrumsrenoveringar i någon högre grad.

Badrumsstatistiken baseras på inrapporterade försäljningsvolymer från aktörer verksamma inom badrumsmarknaden.

• Boendefrågor

• försäljning av badrum