Projectplace lanserar social funktion för samarbete

Stockholm, 1 september 2010 – Det webbaserade samarbetstverktyget Projectplace (tidigare Projektplatsen) lanserar idag en ny Projektöversikt som förenklar kommunikation och samarbete mellan projektmedlemmar. Kommunikationsverktyget gör det enklare, roligare och mer socialt att arbeta tillsammans. Den nya Projektöversikten är inspirerad av tankarna kring Social Project Management och sociala nätverk som Facebook och Twitter.

Genom denna förbättring har teamet snabbare tillgång till de viktigaste delarna i projektet, samtidigt som det finns en naturlig plats för öppna diskussioner. Tanken är att underlätta kommunikationen mellan projektmedlemmar genom att skapa enighet kring till exempel mål, beslut, status och kommande ändringar.

“Det nya kommunikationsverktyget har varit till stor hjälp för oss på Vopak, eftersom det skapar en mer naturlig kommunikation. Vi använder verktyget till att utveckla en internationell traineeorganisation, vilket betyder att vi behöver ett verktyg som även lockar generation Y”, säger Kleber Bonitese, Vopak Brasil S.A.

Den nya Projektöversikten är jättebra och kommunikationsverktyget är ett välkommet tillskott som underlättar projektsamarbete”, säger Bengt Næspe, Project Manager Arkidata AS.

Projectplace blir ännu mer socialt
Med det nya kommunikationsverktyget kan projektets medlemmar kommunicera på ett snabbt och enkelt sätt liknande Twitter och Facebook. Verktyget öppnar för tätare kommunikation mellan medlemmarna på flera sätt:

• @referenser och notifikationer via email
      Rikta en konversation till en specifik medlem genom att använda en @referens. Personer som är inblandade i en diskussion kan välja att bli meddelade via email när en ny kommentar lagts in.

• #tag
      Filtrera och sök genom att tagga relevanta ord och uttryck. Genom att använda denna funktion kommer projektteamet stegvis att definiera viktiga begrepp för projektet och dess syfte.

• Förhandsvisning av dokument, videor och bilder
      Bifoga foton eller videor från YouTube och Vimeo. Dela och diskutera dokument och få snabb återkoppling från övriga projektmedlemmar.

Dessa sociala projektverktyg är designade för professionellt bruk och är exklusivt tillgängliga för projektets medlemmar, både interna och externa.

Sättet att kommunicera på inom sociala medier kan göra stor skillnad för professionellt samarbete”, säger Mattias Hällström, grundare till Projectplace och chef för R&D. “Då det blir mer fokus på personen bakom ett meddelande skapas förtroende både inom teamet och mellan övriga projektintressenter. Tillit ser vi som en av de viktigaste framgångfaktorerna för ett lyckat projekt.”

Projektöversiktens nya sociala kommunikationsverktyg kommer även att finnas i den uppdaterade Projectplace for iPhone som kommer till AppStore i oktober.

Vill du veta mer om den nya sociala Projektöversikten, besök: www.projectplace.se/Produkter-tjanster/Snabboversikt/Social-Projektoversikt/

• projektöversikt
  • sociala funktioner
  • kommunikationsverktyg