Forska för att stärka norra Sveriges jordbruk

Nu går det att söka medel till forskning som ska bidra till att stärka norra Sveriges jordbruk från forsknings- och utvecklingsprogrammet Regional jordbruksforskning för norra Sverige, RJN. Forskningen ska ske i samverkan med näringen och bidra till utvecklingen av norra Sveriges jordbruk genom hållbara lösningar för produktion av kött, mjölk och grödor under norrländska förhållanden.

Projekt Gröna Näringar är med som en av flera samarbetspartners till RJN och vill understryka hur viktig forskning och utveckling är för norra Sveriges jordbruksnäring:

- Inom projekt Gröna Näringar jobbar vi för att stärka Norrbottens gröna näringar och i detta arbete är att stärka forskningen på området en viktig del. RJN finansierar forskningsprojekt som bland annat ska leda till en ökad lönsamhet för lantbruksföretagen och främja resurshushållningen, något som går i linje med Gröna Näringars långsiktiga målsättningar, säger Beatrice Ramnerö, projektledare för projekt Gröna Näringar.

Ansökningen är öppen till den 21 mars. Prioriterade områden är bland annat att utveckla robusta produktionssystem för att klara den pågående klimatförändringen, som förväntas ge större variationer i vädret under växtsäsongen och mellan olika år. Ett annat prioriterat område är att ge förutsättningar för produktion av råvaror av hög kvalitet för livsmedelsindustri och annan biobaserad industri.

- Vi hoppas att det kommer in många bra ansökningar inom områden som är viktiga för Norrbottens gröna näringar. Vi skulle gärna se mer forskning och utveckling inom exempelvis odling av spannmål till humankonsumtion, bland annat brödsäd. Vi behöver stärka vår försörjningsförmåga i Norrbotten så det ser vi som en viktig utveckling! säger Jessica Lindberg, näringslivsutvecklare på Projekt Gröna Näringar.

Regional Jordbruksforskning för norra Sverige – RJN

RJN är ett forsknings- och utvecklingsprogramprogram som funnits sen 1996 och ska stötta jordbruk speciellt anpassat för de norrländska förutsättningarna. Samarbetspartners inom är SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet), Norrmejerier, Lantmännen, Gröna Näringar, Fodercentralen, LRF, Hushållningssällskapet, Länsförsäkringar och Swedbank.

Info om Gröna Näringar

Gröna Näringar är ett projekt finansierat av Piteå kommun och Region Norrbotten som syftar till att genom samverkan driva utveckling, innovation och tillväxt i Norrbottens gröna näringar.

• Jordbruk

• jordbruk
  • lantbruk
  • grönt näringsliv
  • jordbruksforskning
  • norrbottens gröna näringar

• Norrbotten

Den självklara motorn som genom samverkan driver utveckling, innovation och tillväxt i Norrbottens gröna näringsliv.

Jessica Lindberg

Presskontakt Näringslivsutvecklare 073 - 840 47 52