PROLOGIS FÅR TOPPUTMÄRKELSER FÖR FASTIGHETSBRANSCHEN I EUROPA

– ProLogis (NYSE: PLD), ett av världens ledande företag inom området logistikanläggningar, har tilldelats två topputmärkelser för branschen av ledande fastighetsmagasin i Europa. ProLogis fick utmärkelsen ”European Deal of the Year” för sitt framgångsrika förvärv av Parkridge i februari 2007. För sina satsningar på hållbar utveckling vid konstruktionen av ProLogis Park Pineham i Midlands, Storbritannien, tilldelades företaget utmärkelsen ”Green”. Anläggningen byggs med en mängd avancerade miljöfrämjande funktioner och teknologier för att märkbart minska energiförbrukningen och koldioxidutsläppen på området. Båda utmärkelserna överlämnades till ProLogis av Property Week, en av Storbritanniens ledande tidningar för fastighetsaffärer, och Tysklands Immobilien Zeitung, som en del av årets European Property Awards vid fastighetskonferensen Expo Real i München i oktober. ”Vi är stolta över att uppmärksammas för våra fastighetsaffärer i Europa, säger Gary Anderson, VD och verksamhetschef för ProLogis i Europa. ProLogis främsta konkurrensfördel har alltid varit våra anställda. De gör ett enastående arbete för företagets tillväxt genom strategiska avtal och långsiktiga relationer med våra kunder, samarbetspartners och de kommuner där vi har verksamhet. Det är mycket glädjande att våra ansträngningar uppmärksammas med de här två prestigefyllda utmärkelserna. Vi ser fram emot att uppnå fler framgångar genom våra satsningar på kundvård och högkvalitativa logistikanläggningar.” European Property Awards delas ut årligen till europeiska fastighetsföretag i ett antal kategorier. Vinnarna utses av en jury bestående av 100 fastighetsexperter, som utvärderar de nominerade företagen utifrån deras prestationer under det första halvåret. Om ProLogis och Logistic Contractor De samverkande företagen ProLogis och Logistic Contractor utvecklar, bygger och tillhandahåller logistikanläggningar i Sverige och Danmark. ProLogis har etablerat logistikanläggningar med en sammanlagd yta på 166 000 m², varav Logistic Contractor byggt 140 000 m². Samarbetet mellan de båda företagen etablerades 2002 och ProLogis startade sitt Nordenkontor i Göteborg 2005. ProLogis är en ledande global aktör med verksamhet på 105 marknader i Europa, Nordamerika samt Asien. Antalet anläggningar uppgår till 2 523 med en sammanlagd yta på 41,5 miljoner m². Logistic Contractor har omfattande kunskap om den svenska marknaden och erfarenhet av att bygga avancerade logistikanläggningar. Den gemensamma kompetensen och finansiella styrkan genererar kostnadseffektiva och flexibla lösningar som tillgodoser efterfrågan på logistikanläggningar inom olika industrisektorer. www.prologis.se www.logistic-contractor.se www.prologis.com ### För mer information, kontakta: Asgeir B. Torfason, Regionchef för ProLogis Norden, tel: 031-45 46 70, mobil: 0707-15 46 15, e-post: atorfason@prologis.com Anja van den Berg, Marketing & Communications Manager, ProLogis Northern Europe, tel: +31-20-655 66 37, mobil: +31-6-150 82 662, e-post: avandenberg@prologis.com