Gå direkt till innehåll
85 procent av deltagarna på rekryteringsutbildningen i Malmö är, i samband med avslutad utbildning, i sysselsättning på en etablerad bilservicekedja.

85 % i arbete efter ny satsning i Malmö

Under våren 2019 startade ProMeister och Arbetsförmedlingen i Malmö en yrkesutbildning inom fordonsteknik för vuxna. Nu har utbildningen slutförts och 85 procent av deltagare är i sysselsättning efter slutförd utbildning.

– Vi tog initiativet för att öka antalet fordonstekniker till fordonsbranschen som är i akut behov av anställningsbar personal. Tillsammans med Arbetsförmedlingen och YrkesAkademin fann vi vuxna deltagare med bakgrund eller intresse för fordonsteknik som fick möjligheten att gå utbildningen. När vi startade utbildningen i våras kunde vi inte förutspå att nästan alla skulle få anställning direkt även om det såklart var vår ambition, säger Petra Bendelin, vd ProMeister Solutions.

De nyutbildade deltagarna arbetar nu som fordonstekniker, kundmottagare eller butikssäljare på fordonsinriktade verksamheter i Skåne. De bolag som rekryterat från yrkesutbildningen är Mekonomen, Speedy bilservice, MECA samt Lack Experten Helsingborg. Flera av utbildningsdeltagarna blev erbjudna jobb redan under praktikperioden.

– Vi har redan påbörjat nästa yrkesförberedande utbildning och är glada över att fler kvinnor har sökt sig till utbildningen. Om 32 veckor, vid utbildningens slut hoppas vi se samma goda resultat för att fler ska få möjligheten att sysselsätta sig och arbeta i fordonsbranschen, säger Petra Bendelin, vd ProMeister Solutions.

Taggar

ProMeister Solutions levererar tjänster till professionella bilverkstäder för ökad effektivitet och lönsamhet. Inom ramen av vår verksamhet arbetar vi med affärsutveckling och erbjuder kundservice, digitala tjänster och kompetens. Vi lägger stort fokus på utbildningar inom modern fordonsteknik för att vidareutveckla befintliga bilmekaniker och utbilda framtidens fordonstekniker. ProMeister Solutions är en del av Mekonomen Group som består av norra Europas ledande bilservicekedjor med över 3300 verkstäder, med varumärken som Mekonomen och MECA. Läs mer på promeister.com

Emmeli F

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-275 83 52