Foto: ProMeister

Intervju: Utbildaren som fokuserar på personutveckling

Hösten 2020 startar Yrkeshögskoleutbildningen Diagnostekniker Fordon. Utbildare på YH-utbildningen är Stefan Lust med över 20 års erfarenhet från branschen, flertalet meriter på området ny teknik och utveckling. Här kommer en intervju med utbildare Stefan.

Vem är Stefan Lust; bor, familj, intressen?

– Jag bor i familjens nyköpta hus utanför Skultuna som ligger i Västerås kommun. Familjen består av fru och tre barn. Mina intressen är snickeri, fiska, fotboll samt ny teknik.

Hur länge har du arbetat inom fordon- och mobilitetsbranschen?

– Jag började 1996 och har haft alla roller; från anställd mekaniker och medarbetare till egenföretagare, ansvarig för verkstad och utbildare.

Vad var det som lockade dig till branschen initialt?

– Jag gillar att lösa problem samt att jag alltid velat ha ett arbete där jag möter människor och arbetar med kroppen.

Vad är det som driver dig idag?

– Att se andra växa och få dem att lyckas har jag insett är en stor drivkraft för mig. Det gläder mig att få en elev eller student att förstå och sedan själv kunna utföra ett arbete, därför trivs jag så bra i läraryrket och rollen som utbildare.

Varför är det så viktigt att vidareutbilda sig?

– Ny kunskap gör ofta att man kan se möjligheter där det tidigare varit ett problem. Ny kunskap är lätta att bära med sig medan problem och risk för misslyckande är en tung last.

I rollen som utbildare på YH-utbildningen har du till uppdrag att hjälpa yrkesverksamma att ta klivet från fordonstekniker till diagnostekniker, vad tror du det är viktigt att utbildningens deltagare tänker på eller tar med sig in i utbildningen?

– Det ska vara något roligt att se fram emot och inte något som man bävar för. Att se möjligheter till nya kunskaper och en chans till karriär. Viktigt att komma ihåg är ju också att man kan bygga upp ett stort nätverk med kontakter.

Vad tror du blir mest utmanande i din roll som utbildare för YH-utbildningen Diagnostekniker Fordon?

– Jag hoppas att jag får frågor och funderingar som gör att jag måste ta reda på saker. En kan alltid bli bättre och fortsätta utvecklas. Jag ser detta som en utveckling för mig själv också.

Vem tycker du ska anmäla sig till utbildningen?

– Den som är sugen på utveckling och kanske känner den där frustrationen att inte komma vidare ibland i sina tankebanor när man står och letar ett fel. Det här är tillfället då du tar klivet i karriären och går från fordonstekniker till diagnostekniker.

Vad ser du mest fram emot i rollen?

– Mötet med alla nya människor.

Kort om Stefan Lust:

Erfarenheter:

• Fordonslärare vid Edströmska gymnasiet, Västerås
  • 14 år Diagnostekniker
  • 2 år Fordonstekniker
  • 2 år Mekaniker

Meriter:

• Varit med att startat branschcollege.
  • Lärarexamen vid Karlstad Universitet
  • Flertalet utbildningar och certifieringar inom fordons- och diagnosteknik

YH-utbildningen Diagnostekniker Fordon:
Mer information om utbildningen och anmälan sker senast 15 maj 2020 via webben https://ya.se/yrkeshogskola/diagnostekniker/

Kategorier

ProMeister Solutions levererar tjänster till professionella bilverkstäder för ökad effektivitet och lönsamhet. Inom ramen av vår verksamhet arbetar vi med affärsutveckling och erbjuder kundservice, digitala tjänster och kompetens. Vi lägger stort fokus på utbildningar inom modern fordonsteknik för att vidareutveckla befintliga bilmekaniker och utbilda framtidens fordonstekniker. ProMeister Solutions är en del av Mekonomen Group som består av norra Europas ledande bilservicekedjor med över 3300 verkstäder, med varumärken som Mekonomen och MECA. Läs mer på promeister.com

Emmeli F

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-275 83 52

ProMeister maxar verkstaden

ProMeister verkar för en lönsam och effektiv verkstad. Vi erbjuder produkter och tjänster till bilverkstäder bland annat rekrytering och utbildning. ProMeister Solutions är en del av Mekonomen Group som består av norra Europas ledande bilservicekedjor med över 3300 verkstäder, med varumärken som Mekonomen och MECA. Läs mer på promeister.se

ProMeister