ProMeister utbildar framtidens godkända elbilsverkstäder under Sverigeturné

ProMeister utbildar framtidens godkända elbilsverkstäder under Sverigeturné

I oktober påbörjar ProMeister en 8 månader lång turné med avsikt att göra Sveriges bilverkstäder till godkända elbilsverkstäder. ProMeister kommer med en 18 meter lång trailer besöka 29 orter från söder till norr och utbilda landets fordonstekniker inom högvoltskunskap och elbilsstandarden E+.

– Det finns ett behov av en standard som intygar din kompetens att hantera el- och hybridfordon på ett korrekt sätt. Vi ger oss därför ut på en turné som ska ge fordonstekniker rätt förutsättningar och kompetens att hantera högvoltsfordon. Med vår standard E+ kan vi säkerställa att alla fordonsverkstäder får den kompetens som krävs för att de på ett säkert sätt kan hantera de alltfler elbilar som kör på Sveriges vägar, säger Stefan Andersson, COO ProMeister Solutions.

Utbildningen kommer genomföras i ProMeisters lastbil där 6-12 fordonstekniker på varje ort har möjlighet att utbilda sig. Lastbilen som blir 85 kvm stor när den fälls ut rymmer all nödvändig utrustning, inklusive elbil, för att tillgodose rätt förutsättningar för deltagarna. Turnén startar i Växjö oktober 2021 och avslutas i Kiruna vid midsommar 2022.

– Initiativet till turnén handlar om att vi vill vara tillgängliga, proaktiva och hjälpsamma för Sveriges bilverkstäder. Det kommer underlätta för verkstäderna att redan nu bli godkända elbilsverkstäder tidigt i transformationen av bilparken. Kompetensen kommer även öppna för en ny kundgrupp till bilverkstäderna bestående av elbilsägare som får fler alternativ för var de kan lämna in sitt högvoltsfordon för service, säger Stefan Andersson, COO ProMeister Solutions.

Mer om E+ och godkänd elbilsverkstad

E+ garanterar att bilverkstaden har rätt kompetens och utrustning för el- och hybridfordon. I takt med att elbilarna ökar blir också allt fler verkstäder godkända elbilsverkstäder, så kallade E+ verkstäder. Enligt kriterierna för E+ blir verkstäderna godkända i tre olika nivåer:

• Nivå 1

Verkstaden har rätt att utföra arbeten på högvoltsfordon. Kunskapsnivån ska finnas hos samtliga som kan komma i kontakt med en elbil på verkstaden.

• Nivå 2
    Verkstaden har rätt att utföra arbeten på högvoltsfordon och att byta ut högvoltskomponenter. Vår utbildning inom nivå 2 tillhandahåller kunskap för att få göra frånkoppling elsystem på el- och hybridfordon
  • Nivå 3
    Verkstaden har rätt att utföra arbeten på högvoltsfordon och även att reparera högvoltskomponenter. Vår utbildning inom nivå 3 tillhandahåller kunskap för att göra arbeten med batteriet t.ex. ett cellbyte.

Läs mer på promeister.se: https://promeister.se/sverigeresa/