Proplate tar hem mångmiljonorder till Skanska

Proplate och Skanska tecknade i veckan avtal om en affär värd 5 miljoner kronor. Affären gäller leverans av 22 förmonterade bultkorgar till Lyrestad vindpark i Västergötland, Sverige.

De första korgarna ska levereras redan vecka 26 från Proplates fabrik i Oxelösund, Sverige. Samtliga vindkraftverk som ska förankras med Proplates korgar är av modell Vestas V126, med en totalhöjd på 200 meter. Vindparken ska stå klar i december 2017.

- I linje med vår satsning på vindkraft har vi nu tagit ytterligare en stor order till en svensk vindpark, konstaterar Max Björk, VD på Proplate.

10 ton väger var och en av korgarna. Konstruktionen utgör en central del i vindkraftsverkets fundament. Det är på denna som tornet monteras fast och bultkorgen garanterar att tornet står stadigt.

- De främsta fördelarna vi ser med Proplates prefabricerade lösning är att vi får bättre arbetsmiljö och större säkerhet på byggplatsen, säger Christer Bäcklin, distriktschef Väg och Anläggning Region Väst, Skanska.

Proplate levererar även fundamentslösningar till vindkrafttorn från bland annat Nordex, GE, Envision och Gamesa.

• Energifrågor

• vindkraft

Proplate är en ledande leverantör av komponenter i grovplåt till globala företag inom kran-, vind- och gruvindustri samt till tillverkare av entreprenadmaskiner. Slutprodukter är t ex bandgående lyftkranar och mobilkranar, fundamentlösningar till vindkraftverk, entreprenadmaskiner samt kvarnar och transportvagnar i gruvor. Proplates produktionsanläggning i Oxelösund är en av världens modernaste i sitt slag. Här skärs, bearbetas och målas monteringsfärdiga komponenter i grovplåt till kunder världen över. Bland kunderna återfinns bland annat: Liebherr, Atlas Copco, Toyota Material Handling, Metso, LKAB och Kobelco.

Max Björk

Presskontakt VD +46 10 19 54 111