Blå kokboken – vinnare i världens största kokbokstävling

Den 26 maj kammade Blå kokboken hem en utmärkelse i världens största kokbokstävling, Gourmand World Cookbook Awards. Priset för den bästa välgörenhetskokboken delades ut vid en stor gala i Yantai i Kina.

– Det är fantastiskt roligt att Blå kokboken uppmärksammas på detta sätt och har fått denna fina utmärkelse, säger Göran Hellberg, generalsekreterare på Prostatacancerförbundet.

Gourmand World Cookbook Award, som ibland kallas för kokbokvärldens Oscarsgala, delar ut priser i flera olika kategorier till världens främsta kokböcker, dryckesböcker och matmedia. Tävlingen har arrangerats varje år mellan 1995 och 2018. Totalt har det under dessa år givets ut 700 000 kokböcker i hela världen. Sverige är det land som i förhållande till sin befolkning ger ut flest kokböcker och som även vunnit flest priser.

Under 2017 utsågs Blå kokboken till vinnare i den nationella delen av kokbokstävlingen, ”Sveriges bästa välgörenhetskokbok”. Därmed gavs boken möjlighet att vara med och tävla om det internationella priset i kategorin Välgörenhet. Anna Benson, Torsten Tullberg och Göran Hellberg fanns på plats i Kina för att ta emot det prestigefulla priset. Blå kokboken och tryckeriet Exakta tävlade även i kategorin ”Bästa tryck”, där boken blev trea.

– Jag är så glad att kunna sprida matglädje och samtidigt göra gott. Blå kokboken har samlat in mycket pengar till den viktiga prostatacancerforskningen - och nu också belönats med det här priset. Jag är överlycklig, det här är bland det största man kan vinna i kokbokssammanhang, säger Anna Benson, författare till Blå kokboken.

Just nu är arbetet med uppföljaren till succéboken på gång. I höst kommer Blå kokboken II, där 100 kronor per bok oavkortat går till Prostatacancerförbundet. I boken kommer Anna Benson återigen att porträttera 12 kända profiler som lagar sina älsklingsrätter och delar med sig av sina liv och framförallt sitt möte med cancer.

– Vi är både glada och tacksamma för det fina samarbete vi har med Anna Benson. Det känns oerhört kul att det blir en uppföljare. Blå kokboken har dragit in närmare en halv miljon kronor till Prostatacancerfonden och vi hoppas att uppföljaren kommer att överträffa detta, säger Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen.

• Litteratur

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 26 lokala prostatacancerförningar och flera hundra företag och organisationer.