Håkan Florin finalist i Årets Eldsjäl

Idag offentliggjorde Folkspel finalisterna i den ärofyllda tävlingen Årets Eldsjäl. En av finalisterna i kategorin Hälsa är vår alldeles egna eldsjäl Håkan Florin.

Under sommarmånaderna de senaste två åren har Håkan Florin rest runt i vårt avlånga land för att sprida kunskap och information om Sveriges vanligaste cancersjukdom. Genom att peppa och uppmana män att hålla koll på sin prostata och boka ett PSA-prov kan han ha räddat otaliga mäns liv.

Håkan drabbades själv av prostatacancer som nybliven 59-åring. Cancern upptäcktes i samband med att hans läkare tog några andra prover. Innan han hade fyllt 60 var han opererad. En operation som räddade hans liv. Alla är dock inte lika lyckligt lottade. Varje år dör över 2 200 män i prostatacancer.

– Vad många inte känner till är att sjukdomen är fullt botbar. Allt handlar om att upptäcka den i tid. En del tar inte provet och säger att de inte vill veta, det är enligt mig att spela rysk roulett. Andra förstår allvaret, men låter det stanna där. Sedan finns det förhoppningsvis ett stort antal som går i väg. Det är på något vis för nästa generation jag gör det här, vill förmedla hur bra det kan gå, säger Håkan Florin.

Håkan Florin är en av Prostatacancerförbundets enastående eldsjälar. Han brinner för att informera och förebygga prostatacancer. Som ordförande i Prostatacancerföreningen Värmland har han tillsammans med sin förening samlat in och skänkt över två miljoner kronor till Prostatacancerfonden, bara under de fyra senaste åren. Pengar som gått till forskning och utveckling inom prostatacancervården.

Kategori – Årets hälsa
Hälsa handlar inte bara om fysisk träning och kroppsligt välbefinnande. Hälsa är att förebygga ohälsa genom att synliggöra, sprida kunskap och motivera. Det psykiska välbefinnandet är lika viktigt som det fysiska för att må bra i vardagen.

Folkspels motivering för utnämnandet av Håkan som finalist lyder:
”Genom att åka land och rike runt i Mustaschkampens namn sprider Håkan Florin kunskap om den vanligaste cancerformen hos män. En resa för livet som kan vara helt avgörande för den som tar till sig informationen, förmedlat från en eldsjäl som talar av egen erfarenhet.”

Det är en mycket glad och rörd Håkan som ser fram emot att allmänheten nu får vara med och utse sina favoriter i tävlingen.

– Större än så blir det inte och det viktigaste av allt är att det hjälper oss i kampen mot prostatacancer. Vår målsättning i Värmlandsföreningen är att under ett och samma kalenderår vara 1 000 medlemmar och samla in 1 000 000 kronor till Prostatacancerfonden. Kanske kan 2023 vara det år vi lyckas uppnå detta, säger Håkan Florin.

Om Årets Eldsjäl
Årets Eldsjäl är en tävling med ett pris instiftat av Folkspel där svenska folket kan nominera sina eldsjälar i kategorierna Inkludering, Ledare, Hälsa och Årets Idrottsförening. Folkspel har arrangerat Årets Eldsjäl sedan 2008. Syftet är att ge alla de vardagshjältar och ideella krafter som gör vårt unika föreningsliv möjligt den uppskattning de mer än förtjänar.