Diana Talockaite har jobbat på Alsab i tre månader och trivs med både arbetssättet och kollegorna. ”Mitt huvudfokus är att kunden ska vara nöjd.” Foto: Martin Johansson

Alsab breddar Proton Finishings kunderbjudande

I februari blev Alsab i Anderstorp en del av Proton-familjen när företaget förvärvades av Proton Finishing. Och man har inte legat på latsidan. De första kvartalen har präglats av förändring. ”Nu ser vi fram emot att börja skörda frukterna av vårt samarbete”, säger platschef Mattias Larssen.

Anderstorps lackeringsservice, eller kort och gott Alsab, är ett familjeföretag i andra generationen. Företaget startades 1989 och Mattias, som har varit verksam i bolagetsedan 1994, tog över 2012. Kunderna finns i snart sagt alla branscher med industrikoppling, med undantag för automotive, som ju annars är Proton Finishings huvudsakliga målgrupp. I sin process erbjuder Alsab förutom pulverlackering också en förbehandling med korrosionsskyddet Bonderite 30001.

Ett gäng att lita på

Genom åren har Alsab gjort sig känt som en leverantör man kan lita på.

”Att våra kunder och samarbetspartners känner så gör oss jätteglada! Vi har alltid strävat efter att hålla en hög kvalitet – bådepå leveranserna och i kontakterna med våra kunder och leverantörer. På samma sätt strävar vi efter att skapa en ljus, ren och trevlig arbetsmiljö där alla trivs och mår bra. För det går, även i vår bransch. Där vill vi gärna vara en förebild”, säger Mattias.

Mattias Larssen är platschef på Alsab Proton Finishing. Foto: Martin Johansson

I dag har Alsab ett 20-tal medarbetare, omsätter 18 miljoner och har ambitionen att växa ytterligare.

”Sedan 2015 har vi dubblerat vår omsättning och som en del av Proton-familjen har vi riktigt bra förutsättningar att fortsätta vår tillväxtresa. Vi har fått och kommer att få mycket stöd från Proton Finishing ibland annat kvalitets-, miljö- och ekonomifunktionerna vilket i slutändan ger oss möjlighet att fokusera ännu mer på leveransen.”

Faktum är att Alsab redan ser effekt på orderingången. Tidigare har Proton Finishing ofta tackat nej till förfrågningar som inte har matchat produktionsenheternas erbjudande mot automotive.

”Nu skickar Proton Finishings key accounts Martina Erdman och Anders Olsson de här jobben till oss. Det är förstås jätteroligt att vi kan bidra med fler affärer.”

Pang på rödbetan

Gänget på Alsab har verkligen inte legat på latsidan. De första kvartalen med Proton har inneburit många förändringar i organisationen. Bland annat är vi igång med kvalitets- och certifieringsarbetet under Proton Finishings paraply, vilket har inneburit nya rutiner för bland annat mätningar och förbättringar. Även kemikaliehanteringen har förändrats för att matcha gemensamma rutiner.

”Det är fortfarande mycket jobb kvar, men de senaste veckorna har vi setthur mycket börjar falla på plats och det ger såklart en positiv känsla. Nu börjar vi se möjligheterna och vad vi kommer att kunna åstadkomma tillsammans framöver. Det som är lite trist är att vi inte har haft möjlighet att lära känna våra nya kollegor inom Proton Finishing på det sättet som vi hade önskat; det har ju covid-19 tyvärr satt stopp för. Men då har vi något att se fram emot!, säger Mattias som valde att tacka ja till Proton Finishings erbjudande just på grund av företagskulturen.”

”Jag upplever att Proton Finishing har en proffsig organisation som kan stärka Alsab i vår fortsatta utveckling. Dessutom är man inom Proton Group väldigt tydlig med att man är långsiktig i sina engagemang. Det var jätteviktigt för mig.”

Ville Rattana har jobbat många år på Alsab och ”trivs som fisken i vattnet”. ”Det är full fart här och dagarna går snabbt. Bra arbetskollegor gör att man orkar mer!” Foto: Martin Johansson

Bra på förändringar

Proton Finishings vd Per Ekholm är väldigt nöjd med förvärvet.

”Vi ser stor potential i Alsab, baserat på kundernas ökade intresse för förbehandling med Bonderite och som komplettering till Proton Finishings erbjudande. Men den verkliga styrkan är personalens fantastiska engagemang. Medarbetarna på Alsab har redan hunnit visa excellens inom kvalitet, produktionseffektivitet och logistik men också i sin förmåga att möta förändringar. Genom sitt agerande bidrar Alsab till att stärka allt det som Proton står för – framgång genom samarbete”, säger Per Ekholm som inte är rädd för att sätta en siffra på framtiden:

”Målet är att Alsab omsätter 30 mkr inom tre år.”