Pendlade armaturen Beam G2 från Exaktor lyser upp stallgång och hästboxar i det nybyggda stallet.

Proton Lighting: Hästar i världsklass med småländsk belysning

På gården Borelund i Skåne finns numera ett häststall i världsklass. Utrustad med totalt 18 boxplatser och fyra hästduschar ståtar det nybyggda stallet även med en interiör utöver det vanliga. Här kommer belysningen från småländska Exaktor verkligen till sin rätt.

Vid valet av armaturer för de olika utrymmena var bra ljusstyrning viktigt – ledorden från beställaren var ”enkelt, enkelt, enkelt”! Därför valde man till exempel att kombinera vissa armaturer med förprogrammerad styrning. Smart ljusstyrning kombinerat med LED som ljuskälla ger även en låg energikostnaden för belysningen.

– Det här är den mest påkostade anläggningen jag jobbat med. Alla detaljer i byggnaden är av genomgående mycket hög kvalitet, berättar installatören Andreas Holkkola från Tema Elektro som har varit med sedan byggstart.

– Målet var att installera en belysning med hög kvalitet och som är enkel att sköta och hantera för verksamheten. Vi ville inte heller dra fler kablar än nödvändigt i utrymmena. Styrningen av takbelysningen Beam i själva stalldelen har jag till exempel förprogrammerat med hjälp av Casambi och den sköts nu via återfjädrande brytare vid varje dörr.

Byggstart på Borelund var i maj 2019 och efter slutbesiktning har i dagarna de första hästarna flyttat in. Under 2020 är även ett nytt ridhus på gång på gården – med belysning från Exaktor.

– Jag är nöjd att jag fått vara med om att ro det här projektet i land, säger Andreas. Besiktningen gick bra och både kunden och besiktningsmannen var väldigt nöjda. Nu väntar nya jobbprojekt för min del.