​Nattligt ljus ger säkrare patientmiljö

​Nattligt ljus ger säkrare patientmiljö

En av årets nyheter från Proton Caretec är nattbelysningen Under bed light. Det behagliga ljuset som lyser under sjukhussängen hjälper både patient och vårdpersonal att hitta rätt på natten.

Under bed light från Proton Caretec är en LED-armatur med varmt ljus som levereras fast monterad under patientsäng Proton P2. Genom det behagliga ljuset nattetid ökar man tryggheten och minimerar riskerna för fallolyckor. Det diskreta skenet under sängen gör att andra patienter inte störs när man behöver tända upp vid till exempel toalettbesök. Ljuset förenklar även för vårdpersonal som ska titta till patienten nattetid.

- Patient eller personal bestämmer själva om ljuset ska vara tänt eller släckt. Det är skillnad jämfört med flera andra liknande produkter på marknaden. Displayen på handkontrollen är självlysande och väldigt tydlig att se och hantera även när det är mörkt i rummet, säger Markus Carpvik, VD på Proton Caretec.

Genom att Under bed light har en hög IP klass, IP66, klarar belysningen den rengöring och hantering som krävs för daglig användning. Den långa livslängden ger också ett bekymmersfritt användande. Under bed light är ett komplement till patientsäng Proton P2 och levereras fast monterad vid beställning.