Nyköpings högstadium - en skola för Proton Lighting

Nyköpings högstadium - en skola för Proton Lighting

Hösten 2014 öppnades dörrarna till Nyköpings högstadium, en helt nybyggd skola med toppmodern utrustning och med vetenskaplig inriktning. Det högteknologiska tänkandet har genomsyrat både projektering och byggnation. För Proton Lighting har det inneburit ett fantastiskt kul projekt med 100% LED, speciallösningar och individuell styrning.

Att bygga ett nytt högstadium är ett stort och tidskrävande projekt för alla inblandade och redan hösten 2012 togs första spadtaget på Tessin/Rosvallaområdet i Nyköping. Elajo i Nyköping var med från början som totalentreprenör av all elinstallation och fick redan från första mötet utmaningen att satsa på nytt tänkande och avancerade lösningar. Valet föll på armaturer från Exaktor och Peter Stridsberg från Proton Lighting blev inkopplad i projektet.

– För oss som installatör har det här varit ett fantastiskt roligt projekt som har löpt på väldigt bra, berättar Johan Fredin, elprojektör på Elajo. Vi har fått chans att göra smarta lösningar med väldigt bra funktioner för både elever och personal.

En utmaning under projektets gång blev att ta fram en egen LED-variant av Gaspra, en armatur från Exaktor med stram design som Johan tyckte skulle passa väldigt väl i skolans blivande aula men som i vanliga fall är utrustad med lysrör som ljuskälla.

– I den här typen av projekt visar verkligen Proton Lighting sin styrka, berättar Johan. Tillsammans med deras utvecklingsavdelning kunde jag få fram en helt egen LED-variant av Gaspra som blev perfekt som uppåtljus i den nya aulan.

Tom Norgren, ansvarig för projektet på Elajo i Nyköping håller med. – Jag har använt mig av armaturer från Exaktor i alla år, men det här var första gången som jag arbetat tillsammans med Proton Lighting i ett större projekt. Sättet att lösa våra önskemål när det gäller utseende, funktion och lång garanti har gett Proton Lighting ett riktigt stort plus i kanten.

Läs mer om projektet Nyköpings Högstadium och Proton Lighting här.