Den 17-18 november kan du se P2 Washable i Proton Caretecs monter på AnIva Höstkongress i Stockholm.

​Proton Caretec lanserar maskintvättbar säng

Nu lanserar småländska Proton Caretec marknadens första patientsäng med ED-lack, avsedd för maskintvätt – P2 Washable.
”Hygien har blivit en strategiskt viktig fråga inom sjukvården och allt fler landsting planerar för automatiserade sängtvättar. Vi tror att den här sängen kan bli en riktig storsäljare”, säger Michael Jonasson som är försäljningschef på Proton Caretec.

Det är problemet med resistenta bakterier som har gjort att sjukvården lägger allt mer resurser på hygien. Och patientsängarna är en utmaning. Allt fler landsting tittar idag på möjligheten att installera automatiska maskintvättar för snabb och effektiv rengöring. Men med dessa kommer också ökade krav på sängarna. Därför har Proton Caretec vidareutvecklat flaggskeppet P2.

Från fordonsindustrin

P2 Washable har behandlats med så kallad ED-lack (elektrodopplackeringsskikt), ett lackeringsskikt som täcker överallt.

”Sängen doppas i en extremt lättflytande vätska som är speciellt lämpad för geometriskt komplicerade konstruktioner och komponenter och ger ett effektivt rostskydd i alla skrymslen och vrår – även inuti rören. Därefter pulverlackeras sängen som vanligt på utsidan i vitt eller i den kulör som kunden önskar”, förklarar Michael.

ED-lacken har hög korrosionsprestanda, hög slittålighet och ger ett mycket gott skydd vid kontakt med väta, samma ytbehandling används även av svensk fordonsindustri där kraven är bland de högsta i världen. Men den är också miljöoptimerad, ytbehandlingen görs av en kvalificerad underleverantör som är certifierad enligt såväl ISO 9001, 14001 som ELV och RoHS. Sängen, inklusive hjulen, är klassad IP66 Washable med spoltäta motorer enligt IPX6.

Med patientsängen P2 Washable kan kunderna försäkra sig om att de får önskat resultat när de installerar sin sängtvätt. Sängarna tål att tvättas ofta, under lång tid utan att slitas eller rosta. Samtidigt har de samma unika värden som kunderna förväntar sig av Protons sängar.

Läs mer om patientsäng Proton P2 Washable här