Stort behov för klagosida mot fuskande hantverkare

Efter en vår fylld med debatter och TV program kring "Fuskbyggare" visar det sig att Nitaenhantverkare.se sidan som startades just pga missnöje mot ett par hantverkare blivit en mötesplast för de som drabbats.

Jörgen Isaksson, grundare av Nitaenhantverkare.se som var med i debatten i Kvällsöppet med Ekdahl i TV4 efter säsongstarten av Fuskbyggarna säger "Efter TV framträdandet var det en enorm trafik på sidan och e-post fick besvaras långt ut på nätterna med att både får ris och ros. Nu någon månad senare och med mindre justeringar och förtydligande kring syftet med sidan har vi facit på att flera utsatta hittat varandra."

Jörgen fortsätter "Det är det bästa med hela Nitaenhantverkare.se att konsumenterna kan få stöd från andra som råkat ut för samma hantverkare och därigenom genomföra en process tilllsammans."

"Det mest skrämmande är väl att behovet och problemet är så stort att forum av denna typen behövs. Nu har fler mediabolag också kontaktat våra medlemmar då de är på gång med fler TV-serier på samma tema."

Intresset för sidan kan förklaras med att när man drabbas av problem vid ombyggnationer och renoveringar så påverkas hela familjen och vardagen under ofta lång tid vilket tär psykiskt på de drabbade.

"Det är inte bara själva hantverket som fuskas med utan i vissa fall har ROT-avdraget blivit en minst lika stor del i problemet för kunder, hantverkaren vill ej erbjuda att fakturera med ROT-avdrag om renoveringen ej godkäns av beställaren. Då påverkar det ännu mer ekonomiskt varför vissa tillslut godkänner felbyggen vilket är skrämmande!"

Köksutbyggnaden som var grunden till Sveriges mest kända klagosida mot fuskbyggare hur har det gått där då?
"Nu sitter innertaket iallfall uppe efter att det rasade som visas på sidan,  fortfarande blåser det in genom vägguttagen när vinden viner som den ofta gör på den skånska slätten och det sänker temperaturen med upp till 10 grader i ibland så man ej kan vistas i köket. Men till sommaren ska all panel rivas och vindskydd och isolering göras om på rätt sätt."

"Har ej beslutat än om jag ska anlita en hantverkare eller göra det själv, en positiv sak är väl att jag kommit i kontakt med många seriösa hantverkare som ogillar fuskbyggare lika mycket som konsumenterna och de vill visa att man kan göra bra saker!"  avslutar Jörgen.

• fuskbyggare
  • fuskbygge
  • hantverkare
  • oseriösa hantverkare
  • nitaenhantverkare
  • rot-avdrag
  • renovering
  • utbyggnad

www.Nitaenhantverkare.se är en forumsida där man kan såga oseriösa hantverkare.
Sidan har flera hundra registrerade användare samt tusentals besökare per månad.
Uthängda hantverkare kan bemöta kritiken vilket ger ett bra forum för dialog.
På sidan finns även tips vad man ska tänka på innan man anlitar hantverkare och vad man kan göra om det blivit fel.