Varuhuset PUB satsar svenskt

Efter ett omfattande ombyggnadsarbete stärker nu PUB sin profil genom att bli det mest välsorterade varuhuset för svenskt mode.
Nu skakar PUB av sig byggdammet och öppnar två nya avdelningar. På plan 01 återfinns numera, förutom Awesome Rags och Mouli, även Acne, Rodebjer, Whyred, Fifth Avenue Shoe Repair, WeSC och Nudie, alla med egna ytor och brett sortiment. "Vi satsar stort på det här och öppnar vår största butik hittills. PUB är ju en klassisk shoppingdestination och det känns spännande att Stockholms äldsta varuhus nu även har det bredaste utbudet av svenskt mode," säger Roland Hjort, designer på Whyred. Även plan 03 får tillökning då modeplattformen +46 öppnar sin nya klädbutik. På en 350 m2 stor yta presenteras det bästa inom nytt och spännande mode. Butiken är bildad i ett direkt samarbete med varumärkena The Local Firm, Our Legacy, 2707, Ann-Sofie Back, Julian Red, Nakkna, Carin Wester, Whyzeck, Gram, camilla norrback, Wood Wood, Uniforms for the Dedicated och Stylein. Med ett brett utbud och fokus på kvalitet blir +46 en naturlig mötesplats för konsumenter intresserade av svensk modedesign. " Idag finns en stor efterfrågan på nytt svenskt mode vilket gör det riktigt kul att kunna presentera ett så pass intressant utbud. Vi känner att vårt koncept passar väl in på PUB och att det kompletterar det övriga sortimentet i huset," säger Kalle Tollmar, en av grundarna av +46. Svenskt mode har under det senaste decenniet gått från att vara lovande till att i nuläget producera kläder av högsta internationella kvalitet, med en bredd som spänner från det konstnärligt kreativa till trendiga och smarta baskläder. En  bredd som nu reflekteras till fullo på PUB.

René Stephansen
René Stephansen är sedan januari 2009 ny varuhuschef för PUB. Han har en solid bakgrund som försäljnings- och driftansvarig för LS Stores, som är en del av danska klädföretaget Sand i Sverige, där han var ansvarig för den svenska etableringen av Sand. Innan dess jobbade han för norska Department & Stores Norway AS, även då som försäljnings- och driftansvarig.

Ulrika Lundgren
Ulrika Lundgren från BAU Arkitekter - som har huvudansvar för ombyggnaden av PUB - har jobbat med PUB:s utformning och koncept sedan 2006 och har gjort inredningen av både den nya +46-butiken, samt provrum och kassor på plan 1.

Kalle Tollmar
Kalle Tollmar driver tillsammans med bröderna Tomas och Kristian Rajnai Odd Projects. Odd Projects har tidigare gett ut tidningarna Odd Magazine och Odd at Large och står nu bakom modeplattformen +46 vars syfte är att ge mindre etablerade designers en plattform på den svenska modescenen.

• varuhus
  • sweden