BodyBuddy öppnar första restaurangen i Göteborg

BodyBuddy öppnar första restaurangen i Göteborg

BodyBuddy öppnar första restaurangen i Göteborg. Entreprenörs-stjärnskottet Ciara McGlinchey tar nu det framgångsrika matkonceptet BodyBuddy från Stockholm till hemstaden. Nu har de öppnat i Stena Fastigheters nybyggda lokaler på Masthuggskajen.

De två restaurangerna i centrala Stockholm har på kort tid fått stor uppmärksamhet sedan de lanserades 2018. Dit kommer lokala Stockholmare, turister, träningsprofiler och influencers för att njuta den goda och näringsriktiga maten. Och nu är det dags för Göteborgarna att få lära känna det uppskattade matkonceptet.

“BodyBuddy bygger på mat som är både smakrik, enkel och nyttig. Den är inspirerad av kryddor och smaker både från Sydafrika, Bali och Indien. Man ska kunna komma hit varje dag i veckan och äta gott och fräscht. Det är inga tunna sallader, man ska känna sig mätt även flera timmar efter att man ätit här”, säger Ciara McGlinchey.

På menyn återfinns allt från näringsrika mättande lunch bowls, fika, smoothie bowls och egenpressade juicer. Allt tillagas på plats från grunden med färska och säsongsanpassade råvaror. Menyn innehåller såväl veganska och vegetariska rätter som de med animaliskt protein, men i samtliga rätter har gluten, laktos och raffinerat socker uteslutits.

I Stockholm finns BodyBuddy på både Jungfrugatan och Smålandsgatan. Ganska omgående efter lanseringen 2018 väckte de stor uppmärksamhet för sitt fokus på mat och är idag välbesökta och omskrivna av kändisar och influencers i Stockholm.

Längs Masthuggskajen pågår fortfarande bygget av flera större hus, som tillsammans kommer skapa en ny, myllrande del av Göteborg. I bottenplanet har BodyBuddy helt nybyggda lokaler, i två plan med högt i tak, väsentligt större än de i Stockholm. Men även i inredningen märks inspirationen från de två systerrestaurangerna.

”Jag ville kombinera det bästa från båda restaurangerna. Vi har tagit det ljusa träet från Jungfrugatan och det gröna och panelerna från Smålandsgatan. Sen har vi låtit konstnären Elin PK göra de fina målningarna på väggarna, med människor och mat, och en kran som får symbolisera Masthuggskajen”, säger Ciara.

Musiken är lugn och dämpad, för att ge en avslappnad atmosfär, berättar hon. Det är medvetet valt så att man kan känna sig avslappnad när man sätter sig ned för att njuta av maten.

Restaurangen kommer ha öppet sju dagar i veckan, med lite anpassad brunchmeny med till exempel våfflor på helgerna. Och fler planer finns, till exempel att till våren kunna öppna en stor uteservering, dit solen når både under för- och eftermiddagen.

Ciara McGlinchey är göteborgaren som gjort kometkarriär inom hotellbranschen. Efter flera tjänster inom Scandic-koncernen och senast som VD för ett Comfort Hotel, en del av Petter Stordalens kedja, har hennes entreprenöriella driv följt med till att utveckla BodyBuddy.

Under pandemin påverkades hotellnäringen drastiskt, och Ciara såg möjligheten att börja på nytt och bygga på den dröm hon haft sedan hon som 19-åring upptäckte nya matupplevelser under en resa i Sydafrika. Med stöd av familjeägda Boråsbaserade koncernen Pulsen Group kunde hon förra året förvärva BodyBuddy och förverkliga den dröm som startade i Sydafrika och som nu ligger bakom expansionen av BodyBuddy till Göteborg.

För frågor, kontakta:

Ciara Mc Glinchey