Modehuset Gudrun Sjödén satsar på kinesisk marknad

Det går framåt för modeikonen Gudrun Sjödén. Efter framgångsrika satsningar både i Europa och i USA, och med en stark tillväxt i bagaget, tittar bolaget nu österut och planerar för expansion i Asien. Handelslösningen Harmoney från Pulsen underlättar modehusets expansion och skapar möjligheter till starkare kundupplevelser på alla marknader.

- Vi ska till Kina! Vi ska titta på att sälja varumärket Gudrun Sjödén i Asien djupare än vi gjort hittills. Det är en massiv utmaning vi har tagit på oss, i form av en annan kultur och språk, andra villkor digitalt och med andra betalningssätt än vi är vana vid. Men vi ska till Kina! säger Ann Adelsson, vice vd på Gudrun Sjödén.

Etableringen i Kina kommer starta med en webbsatsning i Hongkong för att sedan ta sig vidare till kinesiska fastlandet under 2019. Satsningen på Asien är Gudrun Sjödéns tredje stora expansion under 2010-talet. År 2013 öppnade Gudrun Sjödén sin första butik utanför Europa, i New York. Då hade man redan under två år haft en direktkanal genom Harmoney:s e-handelsförsäljning till de amerikanska kunderna.

- När e-handeln var uppe och stabil, då var det dags för butiken som steg två. Jämfört med Europa var det verkligen en helt annan marknad i Amerika. Alla säger ”Yeah, great! No problem!”, men saker blir inte lösta. Vi insåg att vi får en mycket lättare resa om vi tar med våra svenska partners över. Så när det var dags att öppna butiken hade vi med oss snickare, och vi hade med oss Pulsen, säger Ann Adelsson på Gudrun Sjödén som idag omsätter nästan 100 miljoner i USA.

Viktiga samordningseffekter genom gemensamma lösningar

I takt med att bolaget växer blir samordningseffekter allt viktigare. Det har varit en drivande faktor för bolagets satsning i DACH-regionen i Europa under 2018.

- Vi har haft distanshandel i Tyskland i över 30 år, men kände att vi måste gå in i ett och samma system för att kunna dra alla bra fördelar av det. Nu är vi i hamn och har även vår största marknad inne i Harmoney. Med ett gemensamt system kan vi mäta, jämföra och analysera på samma sätt överallt och dra nytta av best practises från olika marknader. Dessutom möts kunden av en gemensam röst, oavsett var de befinner sig, säger Helena Johansson, IT- och webbchef på Gudrun Sjödén.

Det som gör samordningen mellan och inom marknaderna möjlig är handelslösningen Harmoney från Pulsen Retail. Pulsen och Gudrun Sjödén har samarbetat sedan tidigt 1990-tal och bolagen har haft en nära relation under åren.

- Jag skulle säga att en anledning till det långa samarbetet är att Pulsen haft en stark närhet och närvaro. Man har ett långsiktigt arbetssätt och ett stort engagemang för vår affär, säger Helena Johansson.

Mellan åren 2009 och 2017 har Gudrun Sjödén dubblerat sin omsättning och haft en fantastisk tillväxtresa.

- Det är hårt arbete bakom. Varje dag. Och duktiga samarbetspartners såklart. Med hjälp av att vi finns på många platser får vi mycket bra kunskap som vi kan föda de olika marknaderna med. Men det kräver en stabil grund i botten, och den får vi med hjälp av Pulsen och Harmoney, säger Ann Adelsson.

SE ÄVEN:

KONTAKTPERSONER

Ann Adelsson, vice vd Gudrun Sjödén, ann.adelsson@gudrunsjoden.se, 08-505 280 28

Christian Meijer, CFO Pulsen Retail, christian.meijer@pulsen.se, 0704-73 44 78

För pressbilder och material, kontakta:

Andreas Hallgren, Marknadsansvarig Pulsen, andreas.hallgren@pulsen.se, 033-17 18 05

• pulsen retail

GUDRUN SJÖDÉN

År 1976 öppnade Gudrun Sjödén sin allra första butik, på Regeringsgatan i Stockholm. Sedan dess har hennes färgstarka design och gröna tänk spridit sig världen över. Redan tidigt etablerade sig bolaget även utomlands genom först postorderförsäljning och sedan även fysiska butiker. Expansion är naturlig del för företaget som idag finns på 17 marknader och 72 länder, och omsätter ungefär 800 miljoner.

PULSEN RETAIL

Pulsen Retail arbetar med handelslösningar som bygger på Pulsens unikt långa erfarenhet inom både IT och handel. Systemstödet Harmoney är en skalbar lösning som låter kunderna hantera fysiska butiker, onlinebutiker, lager, inköp, logistik, betalsystem och mycket mer i ett och samma system. Pulsen Retail hjälper varje dag Nordens största e-handelsföretag att hantera hundratusentals ordrar från konsumenter i 20 olika länder. Pulsen Retail är en del av Pulsenkoncernen, Sveriges äldsta verksamma IT-företag, med 1300 anställda och en omsättning på mer än 3 miljarder kronor.