Pulsen Production förvärvar Boråsbaserade IT-bolaget Make IT

Pulsen Production AB, driftbolaget inom Pulsenkoncernen, har idag tecknat avtal som innebär att man förvärvar samtliga aktier i det Boråsbaserade IT-bolaget Make IT. Affären är en del i Pulsens långsiktiga satsning på fortsatt tillväxt och att stärka sitt erbjudande inom driftsidan med ytterligare spetskompetens. Förvärvet innebär att medarbetarna på Make IT går över till Pulsen Production. Efter förvärvet har Pulsen Production ca 125 anställda och omsätter 230 Mkr på årsbasis.

- Det är fantastiskt roligt att vi växer och får nya kollegor. Genom förvärvet förstärker vi vår verksamhet i Borås med 21 mycket kompetenta medarbetare. Våra medarbetare är nyckeln som genom erfarenhet, engagemang och långsiktighet ger kunderna en upplevelse över förväntan. Vi vill genom förvärvet bygga ännu mer kompetens tillsammans med våra nya kollegor för att fortsätta vara en attraktiv och personlig partner till våra kunder som alla har högt ställda krav på säkerhet och stabila IT-tjänster, säger Martin Hogmalm, VD på Pulsen Production.

- För oss som ägare av Make IT var Pulsen det självklara valet för att ge våra medarbetare möjlighet att fortsätta växa och vara en del i en privatägd, långsiktig IT-leverantör. Våra bolag har samma värderingar vilket är en bra grund för att både anställda och kunder skall fortsätta utvecklas, säger Thomas Lantz, styrelseordförande i Make IT.

Make IT har sedan starten 2000 levererat tjänster inom bland annat IT-drift, arbetsplats- och supporttjänster till större och mindre kunder både lokalt i Boråstrakten och nationellt. Bolaget omsätter ca 40 miljoner kronor och har 21 anställda. De tjänster bolaget erbjuder och den kompetens som finns hos medarbetarna stämmer väl mot erbjudandet från Pulsen Production som nu ökar både antalet medarbetare och kundstocken. För Make IT:s kunder innebär förvärvet att man får tillgång till Pulsens bredare tjänsteutbud och större möjligheter att växa kring sin verksamhetskritiska IT och inom andra digitaliseringsområden.

- Vi hälsar alla Make IT:s kunder välkomna till Pulsen och lovar att fortsätta vara er bästa IT-partner framåt. Inledningsvis fortsätter verksamheten som vanligt och Make IT:s kunder har samma kontaktvägar som tidigare, kommenterar Martin Hogmalm.

Pulsen Production levererar IT-drift för verksamhetskritiska system, baserat på IBM Power- och Intel/Windows-plattformar. Bolaget erbjuder sina kunder en stabil IT-infrastruktur med högsta säkerhet från egna, bemannade driftcenter i Borås och Ulricehamn, kombinerat med tjänster kring applikationsövervakning, arbetsplatstjänster, servicedesk, fjärrdrift och molnlösningar. Bolaget växer snabbt och gör investeringar i både kompetens och teknik för att kunna erbjuda marknaden de stabila och säkra IT-tjänster som expansiva bolag med hög grad av digitalisering och verksamhetskritisk IT behöver.

- Pulsen Production växte med över 40 % senaste verksamhetsåret och genom det här förvärvet skapas bra förutsättningar att fortsätta tillväxten framåt. Vi vill vara en utmanande aktör på marknaden där vi som privatägt bolag kan vara en mer nära och engagerad del av kundens IT-verksamhet än de alternativ som finns på marknaden i form av finansiellt ägda och styrda IT-bolag, kommenterar Pulsens koncern-vd Jonus Bartholdson.

Pulsen Production AB omsatte senaste verksamhetsåret runt 180 Mkr. Efter förvärvet har Pulsen Production ca 125 anställda och omsätter 230 Mkr på årsbasis. Pulsen Production är en del av Pulsenkoncernen med 1300 anställda och en omsättning över 3 miljarder.

För mer information:

Martin Hogmalm, VD, Pulsen Production, 033 17 19 15, martin.hogmalm@pulsen.se

Jonus Bartholdson, Koncern-VD, Pulsen, jonus.bartholdson@pulsen.se

Thomas Lantz, Styrelsordförande Make IT, 033 720 83 00, thomas.lantz@make-it.se

Pulsenkoncernen har över 1300 anställda och omsätter mer än 3 miljarder kronor. Den familjeägda koncernen är Sveriges äldsta verksamma IT-företag och har sedan starten 1964 haft en stark tradition av expansion genom långsiktighet. Detta har resulterat i mångåriga kundrelationer, inte minst med landets kommuner och expansiva handelsföretag.

Pulsenkoncernen har sin grund inom IT, men består idag av ett flertal olika verksamheter: de fyra IT-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production och Pulsen Retail, samt Pedab Group, Pulsen Fastigheter, Pulsen Konferens, Releasy, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning. Pulsen AB är koncernmoder och styrelsens säte är i Borås.

Pulsen Production levererar IT-drift för verksamhetskritiska system, baserat på IBM Power- och Intel/Windows-plattformar. Bolaget erbjuder företag en stabil IT-infrastruktur med högsta säkerhet, applikationsövervakning, arbetsplatstjänster, servicedesk och fjärrdrift. Pulsen levererar även alla typer av molntjänster, lokalt producerade i egna datacenter i Borås och Ulricehamn eller från ledande globala aktörer. Genom att erbjuda flexibla driftlösningar och säker åtkomst till verksamhetens IT-system ser Pulsen till att våra kunders vardag blir enklare, tryggare och mer effektiv.

Make IT grundades år 2000 och har huvudkontor i Borås. Bolaget gör kundernas vardag enklare, med fokus på effektivitet och lönsamhet, genom konsulttjänster, hård- och mjukvara, rådgivning och inte minst strategiska, ansvarstagande partnerskap. Make IT har en samlad kompetens som är både bred och djup för att ligga i framkant när det gäller IT och ny teknik. Genom innovativa samarbeten med ledande företag som Microsoft och Fujitsu bidrar de till utvecklingen av nya tjänster och lösningar som flyttar marknaden framåt.