Purus förstärker genom att anställa en ny produktchef för segmentet inomhusavlopp

För att förstärka Purus fokus på produkterna i segmentet inomhusavlopp har vi anställt en ny produktchef, Håkan Lindell.

Håkan är utbildad marknadsekonom och kommer senast från Bona AB i Malmö där han har arbetat i 10 år. Dessförinnan har han arbetat med golventreprenader på GG Golv i Malmö. Håkan tillträdde sin tjänst i Ystad den 1 December 2014 och hans mål är att utveckla och bredda vårt erbjudande i segmentet inomhusavlopp.

- Purus är ett starkt varumärke, har motiverade medarbetare och är innovativa, mitt mål är att dubbla omsättningen inom segmentet på fem år, säger han.

Purus affärsidé är att med kunden i fokus utveckla, tillverka och marknadsföra ett brett program av säkra, innovativa och funktionella produkter med hög kvalitet till våra nischområden inom sanitetsmarknaden. Produkterna tillverkas i Sverige och bolaget har säljbolag i Norden och Storbritannien. Purus marknadsför delar av sitt sortiment under varumärkena Maxiflex i Danmark och Joti i Norge. I koncernen ingår även de självständiga bolagen Jafo och Unidrain.

Purus är ett innovativt, familjeägt företag i VVS-branschen och en av Skandinaviens ledande aktörer inom tillverkning av sanitetsprodukter inom badrum och kök: golvbrunnar, inomhus-avlopp, rostfri inredning och rostfri sanitet. Företaget omsätter drygt 500 MSEK och har 200 medarbetare. Huvudkontoret finns i Ystad.

Purus produkter

Puruskoncernen arbetar inom fyra produktområden: Golvbrunnar & Golvrännor, Inomhusavlopp & installation, Rostfri sanitet och Rostfri inredning.

Golvbrunnar & Golvrännor. Purus golvbrunnar och golvrännor tillverkas i plast, rostfritt stål och gjutjärn och passar till alla typer av lokaler där golvavlopp behövs. Produkterna kännetecknas av säkerhet, funktion och design. Purus har en unik bredd som sträcker sig från traditionella bostadsbrunnar och nya så kallade designgolvbrunnar över till industribrunnar och industrirännor anpassade för olika kommersiella miljöer. Sortimentet anpassas efter lokala förutsättningar och marknadsförs under olika varumärken på olika marknader.

Inomhusavlopp & Installation. Detta är Purus sortiment av kompletterande produkter för våtrumsinstallationer, tillverkade företrädesvis i plast eller gummi. Exempel på produkter är vattenlås för olika applikationer, rör och rördelar, gumminipplar, WC-anslutningar samt luftningsventiler. Bland installationsprodukterna märks främst förkromade kopparrör och rörklammer.

Rostfri sanitet. Purus tillverkar och marknadsför WC, urinaler, handfat, utslagsskålar, gipsavskiljare, tillbehör och flera andra produkter. Försäljningen är till stor del projektrelaterad och kunderna finns främst inom offentlig eller halvoffentlig verksamhet. Produkterna säljs både i standardutförande och i kundanpassat utförande. Kännetecknande är att produkterna är vandalsäkra men ändå konstruerade enligt modern europeisk design.

Rostfri inredning. Purus tillverkar och marknadsför diskbänkar, skåp, hyllor och andra inredningsprodukter i standardutförande och i kundanpassat utförande. Produkterna går huvudsakligen till privata kök, storkök, sjukhus och laboratorier.