Purus investerar i kombilaser för ökad konkurrenskraft

Purus investerar i kombilaser för ökad konkurrenskraft

Purus Stainless i Smålandsstenar investerar 12 miljoner kronor i en ny laserkombimaskin. Maskinen är en Prima-Power Laser LPe8 som gör det möjligt för Purus att forma, stansa och laserskära på en och samma gång i plåten med hög precision.

- Kombilasern stärker Purus på många sätt. Vi automatiserar tillskärningsprocessen och kortar våra leveranstider, och framför allt kan vi tillverka helt nya konstruktioner eftersom man både kan laserskära, stansa och forma i samma maskin, säger Per-Anders Johansson, platschef i Smålandsstenar.

Laserkombimaskinen är ett servoelektriskt, automatiskt arbetscenter som integrerar flera processer i en och samma maskin. För att minska ställtiderna är maskinen utrustad med en plockrobot ansluten till två helautomatiska lagertorn. Prima-Power Laser Lpe8 kan i en enda automatisk process stansa, forma, bocka och gänga avancerade plåtdetaljer, som därefter laserskärs, sorteras eller staplas. Maskinen hanterar plåtformat upp till 4300 x 1500.

-Vi kommer att kunna erbjuda formningar som inte var möjliga innan och kundanpassa diskbänkar väldigt rationellt och med hög kvalitet, säger Per-Anders Johansson.

Prima-Power Laser Lpe8 minskar dessutom tillverkningskostnaderna genom minskning av materialspill, låga underhållskostnader och låg energiförbrukning. Purus Stainless har tillverkat rostfria diskbänkar, golvbrunnar och sanitets¬produkter i Smålandsstenar sedan början på 1960-talet, tidigare under namnet Västbo plåt.

Purus är ett innovativt företag i VVS-branschen och är idag en av Skandinaviens ledande aktörer för tillverkning av sanitetsprodukter inom badrum och kök. Purus vill med kunden i fokus utveckla, tillverka och marknadsföra ett brett program av säkra, innovativa och funktionella produkter med hög kvalitet inom våra produktområden inom sanitetsmarknaden.