Power Shift - en mötesplats där unga får verktyg att bli klimatlobbyister!

Helgen den 4-6 oktober samlas drygt 100 ungdomar på Väddö folkhögskola i Norrtälje för att få verktyg, kunskap, nätverk och inspiration att förändra världen. Power Shift 2019 varvar föreläsningar med praktiska workshops där unga ges möjlighet att påverka makthavare och att bli klimatlobbyister.

Power Shift är en mötesplats där unga får inspiration och verktyg att verka för förändring i samhället. Det är en kreativ mötesplats där unga får stöd att omsätta egna idéer i handling och möta andra unga i ett givande utbyte av kunskap, erfarenhet och visioner. På Power Shift kan man möta engagerade personer, organisationer och företag som genom workshops och föreläsningar delar med sig av sin kunskap och sina bästa tips på på hur man kan påverka samhället. Har man egna samhällsförbättrande idéer så kan man utveckla dem genom det batteri av kompetens, kunskap och kreativitet som finns i Power Shifts egna projektinkubator.

• “Vi vill att deltagarna ska lämna Power Shift empowered! De ska känna att de kan göra skillnad, och ha de praktiska verktyg för att påverka samhället, vare sig de vill engagera sig inom miljörörelsen eller starta företag. Vår erfarenhet från tidigare år säger att Power Shift är en viktig mötesplats som verkligen gör skillnad för unga!”, säger Frida Gustafsson, projektledare Power Shift 2019.

Power Shift som skapades av ungdomsorganisationen PUSH Sverige arrangerades första gången i Sverige 2011 och har sedan dess arrangerats på olika platser i landet, senast i Östersund 2017. Årets tema är klimat och ekosystem, och handlar om naturens koppling till klimatförändringar, både hur vår användning av naturresurser bidrar till klimatförändringar men också hur naturen kan hjälpa oss möta dem.

• ”Världen över ser vi hur unga engagera sig för klimatet och ekosystemen. När vi överutnyttjar ekosystemen så bidrar det till klimatförändringar och artutdöende. Men naturen är också ett svar på hur vi kan möta och mildra klimatförändringar. Just nu klimatstrejkar miljontals unga globalt för att få makthavare att lyssna på forskningen och tar sitt ansvar för klimatet. Vi vill stödja ungas drivkraft i att fortsätta påverka makthavare.”, säger Robin Holmberg, ordförande PUSH Sverige.

Bland talarna finns bland annat, Sanna Vannar (ordförande, Sáminourra), Alex Brekke (generalsekreterare, Amazon Watch), Janine O’Keeffe (talesperson Fridays For Future Sverige), Leo Rudberg (vice ordförande, Fältbiologerna), David Armstrong McKay och My Sellberg (Researchers desk, forskare vid Stockholm Resilience centre) och många fler.

Pressbilder för Powershift finns på:

1. https://www.flickr.com/photos/124959618@N08/37241207566/in/album-72157689524347665/
  2. https://www.flickr.com/photos/124959618@N08/36578144714/in/album-72157689524347665/
  3. https://www.flickr.com/photos/124959618@N08/albums/72157689524347665
  4. Pressbild projektledare: https://drive.google.com/file/d/1UYWAaLQm4a9bqbSOQj-vFCVbrSKsxm98/view?usp=sharing

Program till Power Shift 2019 finns på: https://powershift.se/power-shift-2019/program-2019/

Presskontakt:

Frida Gustafsson, projektledare Power Shift 2019

frida.gustafsson@pushsverige.se

Axel Flodin Vacher, vice projektledare Power Shift 2019

naxav@hotmail.com

Robin Holmberg, ordförande PUSH Sverige

robin.holmberg@pushsverige.se

Niklas Björklund, vice ordförande PUSH Sverige

niklas.bjorklund@pushsverige.se

Läs mer om Power Shift och PUSH Sverige:

www.powershift.se

• ekosystem
  • biodiversitet
  • cop21

PUSH Sverige arbetar för att skapa engagemang, kunskap och samarbeten hos unga rörande social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, samt för att visa dagens beslutsfattare vilket starkt stöd det finns för att höja ambitionerna. PUSH arrangerar årligen hållbarhetskonferensen Power Shift Sverige.

www.pushsverige.se www.powershift.se

Johline Z. Lindholm

Presskontakt Ordförande PUSH Sverige Organisationsutveckling, kommunikation, koordinerande 0704-867710