Vi unga kräver att EU höjer sitt klimatmål

Idag torsdag och imorgon fredag (10-11 dec) möts EU:s regerings- och statschefer för att fatta beslut om EUs nya klimatmål för 2030. Detta är vår sista chans att säkra tillräckliga klimatmål för det närmsta decenniet. Idag lämnar därför ungdoms- och klimatorganisationen PUSH Sverige över en namninsamling med mer än 3000 underskrifter till Stefan Löfven och Isabella Lövin. Den kräver att de gör allt för att få EU att inte kompromissa med vår framtid.

Förslaget som ligger på bordet inför mötet är en utsläppsminskning med 55% till 2030. Detta tycker vi är mycket lågt ställt. Sverige uttalade sig innan EU-mötet i oktober för ett högre klimatmål (65% i utsläppsminskning) [1]. Nu gäller det därmed att Sverige och andra progressiva länder som Danmark och Finland faktiskt pushar de andra EU-länderna under det kommande EU-toppmötet.

I namninsamlingen uppmanar vi att den svenska regeringen trycker på i EU för ett ambitiöst klimatmål i linje med 1,5°C-målet i Parisavtalet med MINST 65% utsläppsminskning med sikte på 70% till 2030 [2].

- Vi är så klart in de enda som kräver ett klimatmål på minst 65% utsläppsminskning till 2030, säger Nadja Najjar, EU-expert PUSH Sverige och masterstudent i hållbar utveckling. Tillsammans med 30 andra europeiska unga klimat- och miljöorganisationer skrev PUSH Sverige ett öppet brev till EU ledare att de ska anta ett 2030 klimatmål i linje med 1,5°C målet i Parisavtalet [3]. I solidaritet med polska och ungerska klimataktivister vill vi samtidigt att Sverige och EU står upp för demokrati och EU:s rättsprinciper som inte får kompromissas på grund av påtryckningar från Polen och Ungern.

Värre är att några EU länder vill anta ett netto reduktionsmål och inkludera upptag av växthusgaser i målet, genom naturliga kolsänkor. Detta betyder att själva utsläppen av växthusgaser “klimatkompenseras” bort snarare än att sikta på en högre ambitionsnivå. Vad som låter som ett klimatmål på -55% skulle egentligen bara betyda 50,5-52,8% i rena utsläppsminskningar. Stefan Löfven måste ställa sig emot ett sådant kryphål!

- EU har ett historiskt och globalt ansvar gentemot de som drabbas allra hårdast av klimatförändringarna. Det finns idag människor som dagligen får utstå naturkatastrofer, torka och brist på vatten. Efter hundratals år av utnyttjande och kolonialt förtryck är EU skyldiga att göra allt det kan för att inte bara hejda effekterna av klimatkrisen men också betala för den historiska orättvisorna det har orsakat. Sverige har därför chansen att visa EU att det är möjligt att ställa om och tar på sig ledartröjan i klimatförhandlingarna för att Parisavtalet uppnås. Vår gemensamma framtid kan inte kompromissas bort, menar Robin Holmberg, ordförande för PUSH Sverige.

Under torsdagen och fredagen hoppas vi nu därför att den svenska regeringen under mötet trycker på i EU:

1. Lyssna på forskningen och trycker på för ett ambitiöst klimatmål i linje med 1,5°C-målet i Parisavtalet med MINST 65% utsläppsminskning
  2. Inte accepterar något netto reduktionsmål
  3. Sänder ett klart och tydligt budskap för klimaträttvisa, mänskliga rättigheter och EU:s rättsprinciper

Robin Holmberg, Ordförande PUSH Sverige, tel 070-592 72 76

Nadja Najjar, EU-expert, PUSH Sverige, tel 079-313 07 38

Länk till namninsamlingen

Källor:

[1] https://www.dn.se/sverige/regeringen-vill-skarpa-klimatkraven-i-eu/

[2] https://www.unenvironment.org/resources/emissions-gap-report-10-year-summary

[3] Kompromissa inte med vår framtid #AllEyesOnEU – PUSH Sweden • International Climate Action (pushtocop.org)

• Lokal/regional påverkan

• agenda2030
  • parisavtalet
  • eu:s rättsprinciper

PUSH Sverige arbetar för att skapa engagemang, kunskap och samarbeten hos unga rörande social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, samt för att visa dagens beslutsfattare vilket starkt stöd det finns för att höja ambitionerna. PUSH arrangerar årligen hållbarhetskonferensen Power Shift Sverige.

www.pushsverige.se www.powershift.se

Johline Z. Lindholm

Presskontakt Ordförande PUSH Sverige Organisationsutveckling, kommunikation, koordinerande 0704-867710