Puustelli Sverige startar avdelning för nybyggnation

Puustelli Sverige startar avdelning för nybyggnation

Det stora trycket på bostadsbyggande i Sverige i kombination med ett stort intresse för Puustellis kökslösningar gör att Puustelli Sverige nu startar en avdelning som bara ska jobba med kökslösningar för nybyggnation.

Företaget räknar med att ha en säljande projektledare på plats senast till årsskiftet, men har redan gjort sin första stora affär.

I början av oktober blev det klart att arkitektbyrån Hauschild & Siegel väljer köksinredningar från Puustellis miljökoncept Miinus till sitt nytänkande bostadsområde Brf Klippern 4 i Malmö. Totalt handlar det om kök för 55 hyresrätter och för 31 motellrum. Affären blir startskottet för ett helt nytt affärsområde för Puustelli Sverige.

Kompletterar privatförsäljningen

– Puustelli i Finland har länge haft en avdelning som bara har jobbat med projektförsäljning. I Sverige har vi fokuserat på privatkunder och inte haft möjligheten att möta de förfrågningar vi har fått här, säger Mika Ojanne, vd Puustelli Sverige.

– Nu ser vi att potentialen finns för att bygga upp en avdelning för större projekt även i Sverige. Vi tror att vårt helhetserbjudande, som innebär att vi ritar, producerar, transporterar och monterar köket, är attraktivt för många byggföretag, säger Mika Ojanne.

Projektledare på plats från nyår

Rekrytering av en säljande projektledare till det nya affärsområdet pågår och målet är att ha avdelningen bemannad och klar till årsskiftet.

– Vi har kommit ur startgroparna och rekryteringen av den person som kommer att hålla i försäljningen har påbörjats – vi räknar med att ha någon på plats till årsskiftet, säger Mika Ojanne.

Stor volym ger effekt

I första hand riktar sig Puustelli till dem som bygger flerbostadshus och till dem som bygger fristående bostadshus.

– I projekt med större volymer kommer fördelarna med Miinus och vår helhetsleverans ännu bättre till sin rätt. Dels bidrar det miljövänliga Miinuskonceptet till helheten kring vad det gäller att leva upp till de allt tuffare miljökrav byggföretagen möter från myndigheter idag, dels kan du hålla nere kostnaden mycket på bland annat leveranser, säger Mika Ojanne.