Nyhet -

Entreprenörföretagen arrangerar ett seminarium om personalbristen i byggbranschen under Almedalsveckan

Under Almedalsveckan, den 30 juni klockan 13.45, arrangerar Entreprenörföretagen seminariet "Låt oss bygga bort arbetslösheten och bostadsbristen", om personalbristen och kompetensförsörjningen i byggbranschen. I plåt- och ventilationsbranschen i synnerhet och i byggsektorn i allmänhet är nämligen bristen på utbildad arbetskraft mycket stor. Entreprenörföretagens alla medlemsföretag, med över 7 500 anställda, har länge arbetat med att vända denna negativa trend, men nu måste vi få hjälp från politiker och andra beslutsfattare. Vi behöver fler utbildningar inom plåtslageri och ventilation! Informationen om dessa framtidsyrken måste också nå ut till eleverna i landets grundskolor på ett mer effektivt sätt. Regeringen har här chansen att med enkla medel sänka ungdomsarbetslösheten, få bättre fart på byggandet och därmed på Sveriges ekonomi. Men hittills har vi tyvärr inte sett några konkreta initiativ från politiskt håll.

Vi önskar er därför välkomna till ett seminarium med efterföljande debatt om ett samhällsproblem som behöver åtgärdas omgående!

Medverkande i seminariet och i den efterföljande paneldebatten är: Akko Karlsson, ansvarig för företagarfrågor, (MP); Michael Svensson, talesperson för gymnasiefrågor (M); Amelie von Zweigbergk, utredare, yrkesprogramsutredningen; Johan Lindström, vd Entreprenörföretagen; Stefan Gardell, vd Gardells Plåtslageri AB samt Annika Brännmark, ansvarig branschutveckling Entreprenörföretagen.

Debatten leds av journalisten och programledaren Lydia Capolicchio.

Vad: Seminariet, Låt oss bygga bort arbetslösheten och bostadsbristen!
När: Den 30 juni klockan 13.45 till 15.00.
Var: I Företagarnas lokal på Hästgatan 2 i Visby.
Vi bjuder på kaffe och en nybakad kanelbulle.