Hampus Sjögren har belönats med utmärkelsen "Årets Plåtslagare 2019". På bilden syns Hampus tillsammans med prisutdelarna Mathilda Klinger Danielsson och Thord Blomquist.

Rekordung plåtslagare belönas med prestigefylld utmärkelse

Hampus Sjögren, anställd på Er-Jill Byggnadsplåt AB i Mölnlycke, har belönats med den åtråvärda utmärkelsen ”Årets plåtslagare”. Ett pris som förutom äran, även innefattar ett diplom, en medalj samt ett stipendium på 20 000 kronor.

29-åriga Hampus Sjögren, som är den hittills yngste mottagaren av titeln ”Årets plåtslagare”, gillar att renovera gamla kulturbyggnader och att lösa problem som uppstår under arbetet.

– Det känns naturligtvis väldigt kul att få bli utsedd till ”Årets plåtslagare” och jag vill framförallt tacka min pappa, Barry Nilsson, som har inspirerat mig att välja plåtslagaryrket. Samt mina arbetskollegor och inte minst min arbetsgivare Daniel Eriksson, som har gett mig chansen att få utvecklas och att lära mig ännu mer, säger Hampus Sjögren.

Direkt efter plåtslagarutbildningen vid Lerums gymnasium afick Hampus anställning hos Er-Jill Byggnadsplåt AB i Mölnlycke, där han fortfarande är anställd.

– Hampus är verkligen värdig titeln ”Årets plåtslagare”. Han är en lagspelare med stort hjärta som alltid är glad och positiv. Hampus har också stor erfarenhet och yrkeskunskap trots sin unga ålder, säger Daniel Eriksson, vd på Er-Jill Byggnadsplåt AB.

Hampus har medverkat i ett flertal avancerade projekt varav många är arbeten på äldre byggnadsverk som har restaurerats. I juryns motivering omnämns ett sällsynt kvalificerat plåtarbete på tekniskt krävande objekt som exempelvis Centralposthusets södra och norra torn i Malmö. Hampus Sjögren har även utfört plåtarbeten vid renoveringarna av Palacehuset i Göteborg samt Skara domkyrka.

Det är Stiftelsen Plåtslagaryrkets fond som varje år utser en yrkespersonlighet värd titeln ”Årets plåtslagare”. Utmärkelsen är till för att främja yrkeskunnandet och vinnaren ska bland annat ha gjort: ”Förtjänstfulla insatser som kännetecknas av ett stort yrkeskunnande och arbetsinsatser av hög plåtslageriteknisk kvalitet.” Stipendiet delas ut i samverkan och med lika delar från Stiftelsen Plåtslagaryrkets Fond, Plåt & Ventföretagen och Lindabfonden.
Genom att utnämna Hampus Sjögren hoppas också Stiftelsen att även andra ungdomar kan inspireras till att utveckla sina yrkeskunskaper till nya nivåer.

TIDIGARE VINNARE
2018 Joel Jonstad, Oskar Jansson Plåt och Smide AB