Förra årets vinnare: Pontus Andersson från Lindeskolan i Lindesberg tog hem guldet i SM för unga plåtslagare 2023.

101 unga plåtslagare tävlar om sex finalplatser i SM 2024

Den 23 - 26 januari 2024 genomförs uttagningstävlingar till finalen i ”SM för unga plåtslagare 2024”. Uttagningarna sker på gymnasieskolor runtom i hela landet där elever som studerar till byggnadsplåtslagare får chansen att visa sin yrkesskicklighet och bli en av sex finalister. Själva SM-finalen avgörs på Yrkes-SM i Karlstad i april 2024.

Hela 20 olika gymnasieskolor är delaktiga i årets uttagningstävlingar i SM för unga plåtslagare och sammanlagt deltar 101 plåtslagarelever. Varje skola utser ett vinnande bidrag som de skickar in till den centrala branschjuryn för bedömning. Juryn utser därefter de sex bästa unga plåtslagarna i Sverige, vilka får varsin plats i SM-finalen. Finalisterna tillkännages och publiceras den 15 februari på platslagare.nu och Mynewsdesk.

- SM för unga plåtslagare är ett fantastiskt sätt att lyfta fram både våra enskilda unga talanger och yrket i sin helhet. Det råder stor brist på utbildade byggnadsplåtslagare så förhoppningen med tävlingen är att vi kan väcka intresse för yrket hos fler ungdomar, säger Magnus Karlqvist, yrkeslärare på Plåt & Ventbyråns branschskola samt tävlingsledare.

Ny tävlingsuppgift kräver stångpassare
Tävlingsuppgiften i uttagningarna till årets SM avslöjas i sin helhet på tävlingsdagen, men eleverna har fått förhandsinformation om att den ska utföras i färgbelagd stålplåt och att den är ett vanligt förekommande moment inom byggnadsplåtslageri. De tävlande har också fått förhandstips om att de behöver ha tränat lite extra på längsgående- och tvärgående rörfalser, liksom centrisk kona, samt att stångpassare och passare kommer att användas. De tävlande kommer att ha sex timmar på sig för att genomföra tävlingsuppgiften. Den centrala branschjuryn, som slutligen utser finalisterna, bedömer tävlingsbidragen utifrån helhetsintryck, fackmannamässigt utförande och måttnoggrannhet.

SM-final på Yrkes-SM i Karlstad i april
Vem som slutligen tar hem guldet och blir Sveriges bästa unga plåtslagare 2024 kommer att avgöras under Yrkes-SM på Tingvalla sportcenter i Karlstad den 23–25 april 2024. Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar. Detta genom att de skickligaste ungdomarna från ett 60-tal olika yrkesutbildningar tävlar inom sina respektive inriktningar och visar upp sina yrken. Yrkes-SM brukar ha uppemot 20 000 besökare.

Skolor och tävlingsdagar
Uttagningstävlingarna i SM för unga plåtslagare hålls olika dagar på olika skolor den 23–26 januari 2024:

23 januari - Anders Ljungstedts Gymnasium (Linköping)

24 januari - Bromangymnasiet (Hudiksvall), Bäckadalsgymnasiet (Jönköping), Kattegattgymnasiet (Halmstad), Nobelgymnasiet (Karlstad), Pederskrivares skola (Varberg) tävlar på Kattegattgymnasiet (Halmstad),Viskastrandsgymnasiet (Borås)

25 januari - Bråvallagymnasiet (Norrköping), Lugnetgymnasiet (Falun), Rekarnegymnasiet (Eskilstuna), Törnströmska gymnasiet (Karlskrona), Uppsala yrkesgymnasium (Uppsala), Wendesgymnasiet (Kristianstad), Wisbygymnasiet (Visby), Kungsmadskolan (Växjö)

26 januari - Nyköpings Gymnasium (Nyköping) och Tullängsgymnasiet (Örebro) tävlar på Plåt & Ventbyråns Branschskola (Katrineholm), Luleå gymnasieskola (Luleå), Bräckegymnasiet (Göteborg), Östrabo Yrkes (Uddevalla)

Media är välkomna att besöka uttagningstävlingarna. Kontakta ansvarig lärare före besöket. För närmare information om tid, plats, antal tävlande elever och kontaktpersoner för respektive skola, vänligen se det bifogade dokumentet ”Skolor uttagningstävlingar SMUP 2024”.

Utbildade plåtslagare är efterfrågade på marknaden
Byggnadsplåtslagare är ett yrke som har stor brist på utbildad arbetskraft. De elever som studerar till byggnadsplåtslagare har därmed en ljus framtid eftersom många arbetsgivare har behov av att anställa. Byggnadsplåtslagare får vanligtvis en marknadsmässig lön direkt efter gymnasiet och arbetet i sig är fritt och flexibelt, med fokus på både problemlösning och fysiskt arbete.

För mer information om SM för unga plåtslagare:
Magnus Karlqvist, tävlingsledare SM samt yrkeslärare på Plåt & Ventbyråns branschskola,
070-276 28 78, magnus.karlqvist@platventbyran.se

Presskontakt:
Kaveh Nowroozi, projektledare
0737-291281, kaveh.nowroozi@platventbyran.se

Om SM för unga plåtslagare
SM för unga plåtslagare är en årligen återkommande tävling som organiseras och genomförs av Plåt & Ventbyrån, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor. Detta sker på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Plåt & Ventföretagen samt fackförbundet Byggnads.

Regioner