Byggnads varslar igen!

Byggnads varslar igen!

LO-förbundet Byggnads varslar om sympatiåtgärder utifrån pågående konflikt mellan Seko och Almega. De företag som är medlemmar i Plåtslageriernas Riksförbunds (PLR) och som kommer att drabbas av en eventuell strejk finns i Deje, Örebro, Piteå och Örnsköldsvik och kommer, om sympatiåtgärderna bryter ut, att tas ut i strejk från den 1 juli.

– Byggnads har åter igen visat att de använder sitt hot om konflikt så fort det passar dem och utan urskillning. Sympatiåtgärder bryter ju den fredsplikt vi anser oss ha med treårigt avtal!, säger Thomas Dahlberg, vd i Plåtslageriernas Riksförbund (PLR).

– Sympatiåtgärderna är kopplade till en konflikt på ett helt annat område och har inget med våra branscher att göra. Trots detta drabbas våra PLR:s medlemsföretag igen

– Våra valda företag är företag som arbetar framåt och som vill utveckla branschen, men det är väl just därför Byggnads har valt ut dem. Agerandet från Byggnads sida förbättrar inte relationerna mellan oss, medlemsföretagen och Byggnads, säger förhandlingschef Henrik Boman.

Medlemsföretag som omfattas av varslet:

Deje Husplåt, Deje
Lillåns Bleck och Plåt, Örebro
Storfors Plåtslageri, Piteå
Winther Bygg, Örnsköldsvik

För mer information kontakta:
Thomas Dahlberg, vd PLR, telefon: 08-762 75 98, e-post: thomas.dahlberg@epfab.se
Henrik Boman, förhandlingschef PLR, 08-762 75 97, e-post: henrik.boman@epfab.se