Entreprenörföretagens medlemmar välkomnar satsningen på stöldskyddsmärkning med dna-teknik

I mitten av november fick Entreprenörföretagens medlemmar ett gratis startpaket för stöldskyddsmärkning av förbundet. Reaktionerna på stöldskyddssatsningen är positiva från medlemmar och från försäkringshåll tror man att det här är en bra väg för att stoppa stölderna
i byggbranschen.

Thorbjörn Grundström, vd på medlemsföretaget T. Grundström Plåtslageri AB (TGPAB) och en av dem som har haft stora problem med stölder och inbrott, välkomnar satsningen på dna-märkning från förbundets sida.

– Det här är en jättebra satsning som jag tror kommer att vara till stor hjälp för många medlemsföretag. Mitt företag har drabbats av inbrott flera gånger, framförallt i våra bilar där vi ofta förvarar maskiner och verktyg. Jag är trött på att lägga ner tid och energi på att städa upp och köpa nytt. Det har gått så långt att jag inte längre anmäler när någon bryter sig in och tar verktyg eftersom det inte är någon idé. Polisen hittar ändå aldrig tjuvarna. Men nu är det förhoppningsvis slut på stölderna, säger han.

– Var tionde av våra medlemsföretag blir årligen drabbade av inbrott på arbetsplatser eller ur fordon. Det är verkligen inte acceptabelt och därför har vi startat ett brotts- och skadeförebyggande arbete där satsningen på dna-märkningen ingår, säger Thomas Dahlberg, vd i Entreprenörföretagen.

Den unika och spårbara dna-märkningen, som görs med ett syntetiskt framställt dna – SmartDNA, penslas eller sprejas på värdesaker. Genom att märka upp bilar, verktyg, metaller och andra värdesaker med SmartDNA och genom att informera om detta med skyltar och dekaler, så minskar riskerna för stöld och inbrott avsevärt.

– SmartDNA har visat sig vara en mycket effektiv metod när det gäller att förebygga stöld och skador. Därför är det mycket positivt att Entreprenörföretagen nu gör den här satsningen och därmed bli först ut i byggbranschen med att ge bort ett startpaket till sina medlemmar, helt utan kostnad, säger Rebecca Häggström på Entreprenörföretagens försäkringsmäklare Säkra Stenstaden AB.

Leif Svensson på säkerhetsföretaget Safe Solution, leverantör av Entreprenörföretagens startpaket, berättar att informationen om dna-tekniken har spridit sig snabbt i kriminella kretsarna, vilket resulterar i att tjuvarna väljer bort bostäder, företag och butiker med dna-märkta värdesaker.

– För polis och tull är dna-tekniken helt revolutionerande eftersom den erbjuder nya metoder och möjligheter. Ett bra exempel på det är att man numera kan söka igenom misstänkta fordon i tullen och leta efter märkt stöldgods, med hjälp av en uv-lampa. Och hittar man märkta föremål går det att hålla kvar bil och passagerare i Sverige, vilket inte gick förut eftersom det då inte gick att bevisa att stöldgodset inte tillhörde bilens ägare, säger Leif Svensson.

FAKTA dna-märkning
Med dna-märkning gör du dina ägodelar mindre attraktiva att stjäla eftersom de blir svårare att sälja vidare. Dessutom ökar du dina chanser att återfå förlorade föremål om de är märkta eftersom polisen kan identifiera ägaren till de saker de påträffar. Varje SmartDNA-vätska innehåller en kod som kan kopplas till ägaren eftersom det i vätskan finns ett pin-nummer som är unikt för varje märksats. Dna-koden och pin-numret i mikropunkterna registreras på ägaren i en internationell databas. Märkningen är omöjlig att tvätta eller slipa bort och syns bara i uv-ljus. Mikropunkterna går att läsa av direkt av polisen, som snabbt kan få fram vem föremålet tillhör. Själva dna-koderna läses av i laboratorium. Vill du sälja ditt märkta föremål går det att skriva över det på den nya ägaren. I startpaketet som Entreprenörföretagen har skickat ut till sina medlemmar finns utrustning till ett värde av 1 400 kronor. Bland annat en manual, dekaler samt en flaska med SmartDNA-vätska som räcker till 300 till 400 märkpunkter. För maskiner, dyra utomhusverktyg och rullar med kopparplåt finns en metallsprej som medlemmarna kan köpa till ett rabatterat pris.

Behöver du ytterligare information kontakta:
Thomas Dahlberg, vd Entreprenörföretagen 070-962 75 98
Rebecca Häggström, försäkringsförmedlare på Säkra Stenstaden, 076 -790 05 00