Ett hårt slag mot den svenska ekonomin

Ett hårt slag mot den svenska ekonomin

Torsdagen den 28 februari sade Byggnads upp Byggavtalet med Sveriges Byggindustrier (BI) med ett varsel om stridsåtgärder mot BI:s medlemsföretag. Stridsåtgärderna, som träder i kraft den 12 mars och den 19 mars, omfattar cirka 3 000 byggnadsarbetare och berör cirka 80 företag på 160 byggarbetsplatser.

– När Byggnads förra året varslade våra medlemsföretag inom Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) och senare gick ut i strejk så drabbades inte bara våra medlemsföretag utan hela byggbranschen, och därmed även Sveriges ekonomi, mycket hårt, säger Thomas Dahlberg, vd i Plåtslageriernas Riksförbund.

– I år har dessutom Europas ekonomi hamnat i en ännu djupare kris och därför hade vi hoppats att Byggnads skulle ta sitt förnuft till fånga, men då väljer de istället samma negativa vägval som förra året genom att varsla vår systerorganisation BI:s medlemsföretag. Varslet och stridsåtgärderna drabbar inte bara stora byggherrar utan också många mindre husbyggare, vilket också allvarligt påverkar våra 900 medlemsföretag med cirka 5 000 anställda, fortsätter Thomas Dahlberg.

Den svenska ekonomin befinner sig i en lågkonjunktur och återhämtningen blir förmodligen långvarig. I detta läge skulle lönelyft som innebär en kraftig kostnadsökning väsentligt försämra situationen för svenska företag.

– Sverige borde inte göra om misstagen som ledde till 90-talskrisen, men i årets avtalsrörelse har LO lagt fram lönekrav som till och med ligger över den nivå för löneutvecklingen som varit rådande det senaste året. Därför måste årets avtalsrörelse resultera i ansvarsfulla avtal och vi är beredda att ta vår del av ansvaret, säger Henrik Boman, chefsjurist och förhandlingschef på PLR.

– Byggnads visar med sitt varsel att man inte är beredda att ta något som helst samhällsansvar. Med deras agerande i en instabil och svag konjunktur riskeras inte bara byggnadsarbetarnas jobb och byggföretagens verksamhet i Sverige, utan det här kommer även att slå hårt mot hela näringslivets sysselsättning och ekonomiska utveckling. Det här kommer helt klart att drabba även våra medlemsföretag som ännu inte har återhämtat sig från förra vårens konflikt.

För mer information kontakta kontakta: Thomas Dahlberg, vd Plåtslageriernas Riksförbund, 08 - 762 75 98, thomas.dahlberg@entreprenorforetagen.se eller Henrik Boman, chefsjurist och förhandlingschef, Plåtslageriernas Riksförbund, 08-762 75 97, henrik.boman@entreprenorforetagen.se.