Kommentarer från PLR med anledning av det nya avtalet med Byggnads

Kommentarer från PLR med anledning av det nya avtalet med Byggnads

Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) och Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) träffade i natt ett treårigt avtal inom märket om 6,8 procent. Ett bra avtal för PLR:s medlemsföretag, bland annat för att avtalet är satt i procent samt ger en stor grad av flexibilitet för såväl arbetsgivaren som för anställda.

– Viktiga frågor för PLR under årets avtalsrörelse har bland annat varit löneformer, där vi har kämpat hårt för individuella löner. Vi har även arbetat hårt för att få en mer flexibel och till verksamheten anpassad arbetstidsförläggning och det här är något som vi har fått gehör för i det nya avtalet, säger Thomas Dahlberg, vd PLR.

– När Byggnads förra året varslade våra medlemsföretag och senare gick ut i strejk så drabbades inte bara våra medlemsföretag utan hela byggbranschen, men i år tycker jag att förhandlingarna har varit konstruktiva och vi är nöjda över att vi har fått med frågor som friare arbetstidsförläggningsregler kring veckoarbetstid, individuell lön utan OB samt tydligare förläggningsregler när det gäller arbetstidsförkortningen fortsätter Thomas Dahlberg.

Avtalet, som är treårigt och utan uppsägning, gäller mellan 1 april 2013 till och med den 31 mars 2016. Detta ger en stabil grund att arbeta ifrån för såväl våra företag som anställd samt även mellan de centrala parterna.

– I en förhandling är det visserligen alltid ett givande och ett tagande, men i stora drag är det här är ett bra avtal som kommer att gynna våra medlemsföretag. En mycket viktig del är att det är lönesatt i procent, då detta har varit ett krav från vår sida under lång tid. Procenttal gynnar både arbetsgivaren och anställda, säger Henrik Boman, chefsjurist och förhandlingschef på PLR.

– Det är också positivt, för både våra medlemsföretag och för hela byggindustrin, att vi nu har fått ett treårigt avtal och att det är inom märket om 6,8 procent. Den procentuella utläggningen ger ett större utrymme för att arbeta med individuella löner, vilket är nyskapande inom byggsektorn samt inom LO-kollektivet i stort, avslutar Henrik Boman.

För mer information kontakta:
Thomas Dahlberg, vd Plåtslageriernas Riksförbund, 08 - 762 75 98, thomas.dahlberg@entreprenorforetagen.se eller Henrik Boman, chefsjurist och förhandlingschef, Plåtslageriernas Riksförbund, 08-762 75 97, henrik.boman@entreprenorforetagen.se.