Miljövänliga metaller på Materialdagen den 20 november

Miljövänliga metaller på Materialdagen den 20 november

Sedan Materialdagen startades för två år sedan så har arkitekter, inredare, designers och produktutvecklare fått möjlighet att vid ett och samma tillfälle få både information och inspiration om plåt, trä, plast, stål, glas och betong. Materialdagen arrangeras på Stockholmsmässan av Materialbiblioteket i samarbete med åtta branschorganisationer, som tillsammans sätter ihop ett föreläsningsprogram där kunskap om materialens möjligheter står i fokus.

Årets upplaga av Materialdagen går av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö den 20 november och i år gästas den bland annat av den internationellt prisade designbyrån Ateljé Sotamaa. En finsk designbyrå som består av syskonduon Kivi och Tuuli Sotamaa och som rör sig gränslöst mellan materialslag, gamla och hypermoderna bearbetningsmetoder, arkitektur och formgivning.

Kanske är det är just mötet mellan formspråket och det mycket avancerade och kreativa användandet av digitalteknik för design och tillverkning, som gör Sotamaas ultramoderna formspråk så intressant och annorlunda. Ateljé Sotamaa har haft utställningar på Museum of Modern Art MoMA New York, The Venice Architecture Biennale, Chicago Art Institute, Fondazione Nicola Trussardi, Forum Kultur ind Wissenschaft och många fler.

Rabatterat biljettpris!
Som partner till Materialbiblioteket får Entreprenörföretagens medlemsföretag möjlighet att gå på Materialdagen den 20 november till ett rabatterat pris. Ordinarie pris är 1 950 kronor exklusive moms men med medlemsrabatten blir istället priset 1 560 kronor exklusive moms. Priset inkluderar hela seminarieprogrammet, lättare lunch samt kaffe på maten.
En rabattkod kommer att skickas ut till samtliga medlemmar under dagen, den 14 oktober.

Anmäl er här! https://ticket.stockholmsmassan.se/materialdagen

Mer information om Materialdagen, den 20 november, finns här:

Entreprenörföretagen ägs av Plåtslageriernas Riksförbund och samlar 950 svenska företag i de tre branschföreningarna Byggnadsplåt, Ventilation och Stål & Lättbyggnad.

Materialdagen arrangeras av Entreprenörföretagen i samarbete med de största branschorganisationerna för de huvudsakliga materialslagen samt Materialbiblioteket Stockholmsmässan.

Materialbiblioteket har sedan starten 2005 gett råd till ledande arkitekter, designer och produktutvecklare i frågor som rör materialtrender och materialval ur ett strategiskt perspektiv.  Sedan 2012 ägs Materialbiblioteket av Stockholmsmässan. Där finns också den permanenta materialutställningen med fler än 2 000 materialprover som visar metaller, plaster, betong, kompositer, bearbetningsmetoder, träslag, glas, färgtrender och mycket mer.