Nu lanserar vi ett nytt arkitekturmagasin, MIA!

Nu lanserar vi ett nytt arkitekturmagasin, MIA!

I slutet av augusti lanserades Svensk Byggplåt. En branschorganisation, där bland andra Entreprenörföretagen ingår, med syfte att stärka och lyfta fram byggplåtens egenskaper och möjligheter. Som ett led i detta arbete är vi i dag stolta över att få presentera nästa steg i Svensk Byggplåts utveckling. Nämligen det lyxiga arkitekturmagasinet, MIA, som för första gången visades upp på ett releaseparty i går på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

MIA, som står för METALL I ARKITEKTUREN, är ett nytt inspirations- och informationsmagasin med syfte att leda till framgångsrik arkitektur och byggnation. Genom att visa upp exempel på metallarkitektur från hela världen och presentera nya produkter, idéer och innovationer, vill MIA visa de enorma möjligheter som byggplåten erbjuder. Det första numret innehåller bland annat en bildserie på temat reflektion och ett svenskt forskningsprojekt med stickat stål. Vi uppmärksammar metalliska nybyggen så som FN-universitetet WMU i Malmö, spektakulära Petersen Automotive Museum i Los Angeles och modesta skogskapellet i japanska Sayama.

– Svensk Byggplåt startades eftersom vi ansåg att plåt fortfarande är en mycket outnyttjad resurs i den svenska arkitekturen. Vi vill att fler ska upptäcka dess möjligheter och fördelar och vår ambition är att MIA ska kunna bidra till en sådan utveckling, säger Johan Lindström, ordförande i Svensk Byggplåt.

MIA, som kommer att ges ut två gånger om året, riktar sig i första hand till arkitekter, fastighetsägare och byggherrar.

– Vi vet att det finns många som vill fördjupa sig i arkitektur och byggnation utifrån ett metallperspektiv, och nu ger vi dem den möjligheten. Med MIA vill vi sätta fokus på metall i arkitekturen utifrån en nivå som överraskar, imponerar och spränger gränser, säger MIAs chefredaktör Åsa Ragnarsson.

– Vår förhoppning är att MIA ska inspirera läsarna och vidga deras vyer. Bland annat genom att låta dem få ta del av andras projekt där metall har spelat en betydande roll, fortsätter Åsa Ragnarsson.

Mer information om MIA samt prenumerationserbjudande, finns på: www.svenskbyggplat.se/mia.

Vill du komma i kontakt med MIA:s redaktion kan du skicka ett mejl till: mia@svenskbyggplat.se.

__________________________________________________________________________________________

Svensk Byggplåt är en branschorganisation som aktivt arbetar för att stärka och lyfta fram plåtens unika och förträffliga fördelar som byggnadsmaterial. Vi vill göra byggplåten till det självklara valet för alla typer av byggnationer och till en given beståndsdel i det framtida samhällsbyggandet. Vi arbetar för att fler ska upptäcka byggplåtens möjligheter och fördelar samt att den allmänna synen på byggplåt ska uppdateras. Byggplåten är hållbar, energismart, innovativ, kostnadseffektiv och gränslös.