Ny skrift bidrar till säker och ergonomisk arbetsmiljö för installatörer

Ny skrift bidrar till säker och ergonomisk arbetsmiljö för installatörer

En stor del av en entreprenad utgörs av installationer. Arbetsgivare och projektörer saknar ofta den kunskap som krävs för att arbetsmiljön för installatörer ska bli både säker och ergonomisk. Plåt & Ventföretagen har varit delaktig i det branschgemensamma arbetet med att ta fram en ny skrift som bidrar till att förbättra installatörers arbetsmiljö.

Installatörer besitter expertroller inom el, vvs, ventilation, kyla med flera, men utför sina tjänster utan en självklar säker och ergonomisk arbetsmiljö. Enligt Arbetsmiljöverkets statistik är den främsta orsaken till olyckor och ohälsa i branschen brister i belastningsergonomi.

Plåt & Ventföretagen har därför, tillsammans med flera andra organisationer, tagit fram skriften ”Bra arbetsmiljö för montörer och driftpersonal”, med råd för projektering av installationer. Skriften innehåller information och checklistor som ska bidra till en säker och ergonomisk arbetsmiljö för installatörer.

- Vi beskriver hur installationer och installationsutrymmen bör utformas för att minska den fysiska belastningen för installatörer och driftpersonal. I skriften utgår vi från gällande regler och standarder för arbetsmiljö, säger Magnus Persson, arbetsmiljöexpert på Installatörsföretagen.

Skriften är en samproduktion med syfte att omfatta hela installationssektorn och inkluderar både installations- och driftskedets arbetsmiljö.

-Den här skriften är ett stöd för installatören och något som den kan ta vidare till beställaren för att förbättra arbetsmiljön redan på ritningsstadiet vilket även i slutänden kommer att bidra till en ekonomisk vinning, säger Annika Brännmark, branschchef på Plåt & Ventföretagen

Installatörsföretagen har lett arbetet tillsammans med stort stöd från Svenska kyl- och värmepumpföreningen, Isoleringsfirmornas Förening, Plåt & Ventföretagen och Svensk Ventilation. Finansiering har bland annat skett genom Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond SBUF, Elteknikbranschens utvecklingsfond ETU, Kylbranschens Samarbetsstiftelse KYS och Lindabfonden.

Ladda ner skriften kostnadsfritt på Plåt & Ventföretagens hemsida.