Nytt nummer av MIA ute nu!

För ett år sedan lanserades det lyxiga arkitekturmagasinet, MIA. Ett inspirations- och informationsmagasin, där plåten står i ständig fokus. MIA ges ut av Svensk Byggplåt där Plåt & Ventföretagen är medlemmar och i förra veckan visades det senaste numret upp på ett releaseparty på Malmö Live.

Tanken med MIA, som står för METALL I ARKITEKTUREN, är att innehållet ska leda till framgångsrik arkitektur och byggnation och vi gör det genom att visa upp exempel på inspirerande metallarkitektur från hela världen. Med nya produkter, idéer och innovationer visar MIA de enorma möjligheter som byggplåten erbjuder.

Målgruppen är i första hand arkitekter, fastighetsägare och byggherrar. I det senaste numret, som har färg som tema, berättar bland annat What! Arkitektur från Göteborg om sitt unika arbete med bostadshuset Putsegården. What! Arkitektur är ett ungt kontor med gedigen erfarenhet som i samarbete med Etikhus och Wästbygg samt med hjälp av medlemsföretaget Apélls Plåtslageri, har lyckats uppföra en byggnad som med faluröd plåtbeklädnad hyllar den historiska platsen lika mycket som den andas framtid.

– När vi under våren 2015 startade Svensk Byggplåt gjorde vi det eftersom vi ansåg att plåt var en alldeles för outnyttjad resurs i den svenska arkitekturen. Vi ville att fler skulle upptäcka plåtens möjligheter och fördelar. Vår uppfattning är att vi till viss del har lyckats med det, en utveckling som MIA till stor del har bidragit till. Samtidigt har vi fortfarande en stor del av arbetet kvar, säger Johan Lindström, ordförande i Svensk Byggplåt samt vd i Plåt & Ventföretagen.

Cirka 40 arkitekter kom till den smygläsning som arrangerades på Malmö Live den 29 september. På plats fanns även materialexperter från Svensk Byggplåts medlemsföretag samt några av de arkitekter och konstnärer som intervjuas i det senaste numret av MIA.

– Det var väldigt intressant att få träffa Malmöarkitekterna och det blev många givande samtal kring såväl materialval som arkitekturklimatet i expansiva Malmö. Att vi dessutom kunde sammanföra flera av arkitekterna med stål-och metallexperter för aktuella projekt, är såklart det bästa kvittot på ett lyckat MIA-mingel, säger MIAs chefredaktör Åsa Ragnarsson.

Mer information om MIA samt prenumerationserbjudande, finns på: www.svenskbyggplat.se/mia.

Svensk Byggplåt är en branschorganisation med syfte att stärka och lyfta fram plåtens egenskaper och fördelar. Byggplåt är hållbart, energismart, kostnadseffektivt, innovativt och gränslöst. Läs mer på www.svenskbyggplat.se.

KONTAKTPERSONER:
press@svenskbyggplat.se