Olle Spetz tävlar i EuroSkills.

Olle Spetz tävlar i plåtslageri i EuroSkills

Den 6-8 september tävlar Olle Spetz i plåtslageri under EuroSkills i Gdansk. Förberedelserna är i full gång inför tävlingen och Olle har målbilden klar för sig.
– Det handlar om att se sig själv på prispallen, ungefär på samma sätt som en idrottsperson visualiserar att han eller hon tar sig först över målstrecket, säger Olle Spetz, plåtslagare på Arnes Plåtslageri i Alboga AB och Sveriges representant i plåtslageri i EuroSkills.

Nästa vecka är det dags för Olle Spetz att tävla i plåtslageri under EuroSkills, Yrkes-EM, i Gdansk. Han har tävlingsvana då han 2019 vann SM för unga plåtslagare.

– Jag gillar tävlingsmomentet och att få utmana mig själv och pusha mina gränser. Det gör mig till en bättre plåtslagare, säger Olle Spetz.

Olle Spetz har tränat inför EuroSkills sedan tidigt i våras. Förutom praktisk plåtslagarträning har träningsschemat innehållit mental och fysisk träning.

– Vi har lagt upp ett träningsprogram för mig med löpning, styrketräning och kost. Det är ju påfrestande att hålla på med så mycket stress och fysiskt arbete som det blir nere i Gdansk i tre dagar, så man måste vara i bra form, säger Olle som i och för sig redan är i god fysisk form men som nu lägger på ett extra kol för att vara i sitt esse lagom till tävlingen.

Daniel Eriksson, vd på Er-Jill Byggnadsplåt AB och ansvarig expert för tävlingsgrenen plåtslageri, är den som håller i träningen för Olle Spetz.

– Olle är väldigt motiverad och det gör mitt jobb som coach mycket enklare. Det ska bli väldigt roligt och spännande att följa Olle under tävlingen i Gdansk, säger Daniel Eriksson.

Hejarklack på plats i Gdansk
Det är en rekordstor hejarklack på omkring 60 personer som åker till Gdansk för att heja på Olle. Representanter från Plåt & Ventföretagens lokalföreningar i Västra Götaland, Östergötland, Södermanland, Örebro, Värmland, Kronoberg, Jämtland, Skåne och Blekinge finns på plats. Det gör även delar av Plåt & Ventföretagens förbundsstyrelse och sektion Plåt & Byggnadsteknik. Olles familj och hans arbetsgivare Arnes Plåtslageri i Alboga AB åker så klart också till Gdansk för att heja.

Om EuroSkills
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Plåt & Ventföretagen, satsar på EuroSkills för att höja statusen på plåtslagaryrket och locka fler unga till yrket.

EuroSkills, eller Yrkes-EM, arrangeras 2023 för åttonde gången. 600 unga yrkesverksamma från 32 länder kommer att samlas i Gdansk mellan 5–9 september för att tävla och utse vinnarna i 43 olika yrken. Läs mer på EuroSkills hemsida euroskills2023.org

För mer information kontakta:
Daniel Eriksson, ansvarig expert för tävlingsgrenen plåtslageri, 073-362 69 81.
Ida Fredriksson, kommunikatör på Plåt & Ventföretagen, 08-762 75 91.

Namn: Olle Spetz
Ålder: 23
Företag: Arnes Plåtslageri i Alboga AB
Ort: Ulricehamn
Fritidssysselsättning: Jag tycker om diverse som till exempel fiske, vandring och skidor. Gillar även att umgås med vänner och familj samt att spela datorspel.
Blir glad av: God mat och gott sällskap.
Blir arg av: Slaskregn från sidan.

Regioner