Plåt & Ventföretagen går in som delägare i ID06

I dag träder Plåt & Ventföretagen, tillsammans med sju andra aktörer, in som nya delägare i ID06 AB jämte Sveriges Byggindustrier. Ägarbreddning är ett led i att tydligt visa att ID06 är en angelägenhet för hela byggsektorn, både för leverantörer och för beställare.

- Vi har gått in som delägare eftersom ID06 är ett system som vi verkligen tror på och som vi har varit delaktig i sedan starten. Plåt & Ventföretagen vill naturligtvis verka för en byggbransch där det råder sund konkurrens på lika villkor. För att uppnå det krävs det att alla aktörer samarbetar och ett viktigt steg i den riktningen är att ansvaret och ägandet för ID06 sprids, säger Johan Lindström, vd i Plåt & Ventföretagen.

Förutom Plåt & Ventföretagen är nu även följande förbund och organisationer delägare i ID06 AB: Installatörsföretagen, Byggherrarna, Fastighetsägarna, SABO, ME , Glasbranschföreningen, Måleriföretagen samt, sedan tidigare, Sveriges Byggindustrier.

ID06-systemet är till för hållbara företag som vill verka för sunda arbetsplatser, sund konkurrens och säkrare arbetsplatser. Förutom detta så ger ID06-systemet beställaren möjlighet att få kontroll över leverantörsledet så att man kan säkerställa att rätt person med rätt utbildning finns på rätt plats. Med andra ord ett system som ger transparanta arbetsplatser.

ID06 AB tar nu fram en helt ny standard för att på ett säkert sätt ansluta företag och individer till ID06-systemet. När ett företag ansluter sig till ID06 kontrolleras företaget, firmatecknare och alla andra individer som skall få tillgång till ID06-systemet. Alla individer måste identifiera sig med antingen Bank-ID, pass eller nationellt ID.

Alla individer som skall ha ett ID06-kort måste också identifiera sig med bank-ID, pass eller nationellt ID innan ett kort utfärdas. På detta sätt får man en hög tillitsnivå och når eIDAS LoA 2 avseende anslutning av företag och ID06-kort till individer. Utöver detta blir korten i sig säkrare med ny säker teknik som samtidigt har stöd för dagens teknik.

- Det nya ID06-kortet tillsammans med andra tjänster från ID06 ger säkrare arbetsplatser, sund konkurrens och transparens. ID06 är ett hållbarhetsverktyg som gör skillnad för företag och individer samt hjälper företag att få kontroll och se att leverantörer till företaget agerar korrekt, säger Thor Jonsson, ID06.