Delar av delegationen som växlade yrkanden för Tjänstemannaavtalet.

Plåt & Ventföretagen har växlat yrkanden för Tjänstemannaavtalet

Plåt & Ventföretagen har idag växlat yrkanden inför årets avtalsförhandlingar med Ledarna, Unionen och Sveriges Ingenjörer. Det nya Tjänstemannaavtalet ska vara på plats den 1 maj 2023.

Årets avtalsrörelse präglas av en ökande inflation, krig i vårt närområde samt skenande el- och drivmedelspriser. Svensk ekonomi väntas krympa med 0,8 procent i år enligt EU-kommissionens prognoser, och Konjunkturinstitutet bedömer att Sverige går in i lågkonjunktur som förväntas pågå ända till 2025.

­­– Vi ser allt tuffare tider i antågande, med många varsel som följd. Det är viktigt att vi i årets avtalsförhandlingar ser att parterna tar ansvar för sysselsättningen och tillsammans bidrar till att stärka företagens konkurrenskraft, säger Johan Lindström, vd på Plåt & Ventföretagen.

Avtalsperioden som följde efter 2020 års avtal har präglats av ett konstruktivt och lösningsorienterat samarbete mellan parterna. Parterna har arbetat tillsammans i ett flertal arbetsgrupper och bland annat tagit fram nytt stödmaterial inför lönerevisionen.

– Vi behöver fortsätta arbeta för att ge medlemsföretagen rätt förutsättningar att utvecklas, vara lönsamma och samtidigt behålla duktiga tjänstemän på företagen. Tjänstemannaavtalet behöver vara ett individanpassat och företagsnära kollektivavtal. Vi yrkar därför bland annat att det ska finnas möjlighet att ha en företagsanpassad utläggning av arbetstidsförkortningen. Likaså finns behov av att förtydliga i avtalet att en provanställning ska kunna förlängas i de fall den provanställde har varit frånvarande under prövoperioden, säger Karin Wiberg Stålbröst, avtalsansvarig för Tjänstemannaavtalet hos Plåt & Ventföretagen.

När det gäller kostnadsnivå och avtalsperiod utgår Plåt & Ventföretagen från att parterna följer det så kallade märket. Principen om sifferlösa avtal ska respekteras för Ledaravtalet och Sveriges Ingenjörers löneavtal.

Tjänstemannaavtalet samförhandlas med Glasbranschföreningen, Installatörsföretagen, Maskinentreprenörerna och Måleriföretagen i Sverige och ska vara på plats den 1 maj 2023.

Läs mer och följ avtalsrörelsen på Avtal 2023 (pvforetagen.se)

För mer information:

Karin Wiberg Stålbröst, förbundsjurist och biträdande förhandlingschef, karin.stalbrost@pvforetagen.se, 08-762 75 98.

Anita Hagelin, förhandlingschef & vice vd, Plåt & Ventföretagen, anita.hagelin@pvforetagen.se, 08-762 75 97.

Johan Lindström, vd & förbundsdirektör Plåt & Ventföretagen, johan.lindstrom@pvforetagen.se, 08-762 75 90.

Tomas Skagerlind, kommunikationschef Plåt & Ventföretagen, tomas.skagerlind@pvforetagen.se, 08-762 75 92.