Plåt & Ventföretagen lämnar Företagarna!

Plåt & Ventföretagen lämnar Företagarna!

Plåt & Ventföretagen har begärt utträde ur Företagarna. Den direkta orsaken till beslutet är Företagarnas ställningstagande om att upprätta en så kallad ”ansvarskodex”.

– Vi anser att det är en mycket dålig lösning att införa denna kodex då Företagarnas medlemsföretag kan anamma denna i tron att det är ett substitut för ett kollektivavtal, säger Johan Lindström, vd i Plåt & Ventföretagen.

– Dessutom kan Plåt & Ventföretagens medlemsföretag använda kodexen i tron att det skulle kunna ersätta de kollektivavtal vi träffar med våra fackliga motparter och som våra medlemsföretag är bundna av. Enligt vår mening är denna kodex på sin höjd att jämföra med en mycket tunn medarbetarhandbok, fortsätter Johan Lindström.

Plåt & Ventföretagen delar visserligen Företagarnas uppfattning om att kollektivavtalen, kanske särskilt de inom byggsektorn, är föråldrade och ibland återspeglar småföretagarens verklighet på ett missvisande sätt. Därför måste kollektivavtalen fungera i både stora och små företag samt moderniseras och anpassas för dagens förutsättningar och verksamheter.

– Vi anser att kollektivavtalen är en framgångsrik förutsättning för en fortsatt stark utveckling av den svenska arbetsmarknaden och att partsmodellen borgar för löneökningar som bidrar till att den svenska exportindustrin fortsatt kan behålla sin konkurrenskraft i en alltmer globaliserad marknad, säger Claes Arenader, chefsjurist på Plåt & Ventföretagen.

Kollektivavtal skapar också förutsättningar för konkurrens på lika villkor, ordning och reda, jämlikhet, arbetsfred, stöd för seriösa arbetsgivare, minskat antal svartjobb samt avtalad trygghet för arbetstagare och arbetsgivare.

– Företagarnas ansvarskodex är en naiv produkt som tagits fram utan inflytande från de fackliga organisationerna. Att anse att ansvarskodexen skulle vara en ”best practice” för svensk arbetsmarknad är naivt och rent av skadligt för förtroendet för arbetsgivarna. Vi hoppas att Företagarna tänker om och utmönstrar kodexen, fortsätter Claes Arenander.

För mer information kontakta:
Johan Lindström, vd i Plåt & Ventföretagen, 08-762 75 90.
Claes Arenander, chefsjurist och förhandlingschef på Plåt & Ventföretagen, 08-762 74 86.