PLÅTPRISET 2013 TILL WHITE FÖR TELE2 ARENA

PLÅTPRISET 2013 TILL WHITE FÖR TELE2 ARENA

Igår, torsdagen den 7 mars, deltog cirka 300 arkitekter och beslutsfattare från byggbranschen i evenemanget PLÅT13 i Göteborg. Föreläsningar av internationella stjärnarkitekter, forskare och innovatörer varvades med presentationer av metallfasader på skandinaviska byggnader. För tredje året i rad delade plåtbranschen också ut PLÅTPRISET. Det gick till White för Tele2 Arena i Stockholm.

PLÅTPRISET är en hedersutmärkelse som delas ut av *PLÅT-seminariet. Den tilldelas en svensk arkitektbyrå som under året visat upp ett projekt där metallfasadens möjligheter har tillvaratagits och maximerats utifrån aspekterna form, funktion, innovation och miljö. I år föll valet på White och Tele2 Arena eftersom juryn tilltalades av arenans storhet och transparens, exakthet, dubbla fasadlager, och det ljusspel och färgskiftningar som uppstår i samspel med solen.

Priset mottogs av Fredrik Källström, arkitekt och ansvarig för arenans gestaltning och Raimo Joss, arkitekt och handläggare för fasadutformningen. Förutom ära, berömmelse, blommor och ett plåtdiplom fick de ta emot det specialutformade konstverket ”Ytspänning” i brons och koppar, signerat konstnären Marie Louise Kold.

- Det är med både ödmjukhet och glädje som vi tar emot det här priset. Vi är också mycket stolta över att ha lyckats ta arenan från vision till verklighet, sa Fredrik Källström vid prisutdelningen.

Juryns motivering:
PLÅTPRISET 2013 tilldelas en stor byggnad. En väldig byggnad. En gigantisk byggnad som ändå lyckas fusionera med sin omgivning. Genom enkelhet och transparens framstår den som en självsäker representant för en skandinavisk designfilosofi och bidrar starkt till de lokalpolitiska målen att bygga en ”storstad i världsklass”. Stål och metaller både bär och smyckar, såväl invändigt som utvändigt, och i takt med solen skiftar den millimeterprecisa fasaden från stålgrått till guld. Byggnaden infriar högsta möjliga miljökrav och kan ses som ett skolboksexempel på ett föredömligt samarbete mellan olika aktörer.

Arkitekt: White Byggherre: SGA Fastigheter Entreprenör: Peab  Sandwichelement: Paroc Bearbetning och montering av fasadens aluminiumhölje: Staticus

Kontakt: Fredrik Källström, White, 070-635 36 90, fredrik.kallstrom@white.se.
Åsa Ragnarsson, Producent PLÅT13 (Far from standard), 0708-80 82 19, asa@farfromstandard.se.

*PLÅT-seminariet är ett samarbete mellan några av plåtbranschens ledande aktörer; Aurubis, Rheinzink, Plannja, Outokumpu, Paroc, Heco Nordiska, Bevego och Entreprenörföretagen. Läs mer på www.plat13.se.