Johanna Ahola tillsammans med Ernst Kirchsteiger under inspelningen av "Sommar med Ernst".

Plåtslagaren Johanna Ahola fixade taket i ”Sommar med Ernst”

I torsdags visades det sista avsnittet av säsongens ”Sommar med Ernst” i TV4. I genomsnitt har 895 000 tittare bänkat sig i sofforna varje vecka och de har bland annat fått se när ett vackert orangeri med plåttak har växt fram. Ansvarig för att taket kom på plats var plåtslagaren Johanna Ahola, som driver medlemsföretaget Ahola Byggnadsplåt.

Hur var det att sommarjobba med Ernst Kirchsteiger?
– Det var roligt men också ganska stressigt. Jag fick frågan redan tidigt i våras, sedan gick det lång tid utan att jag hörde någonting alls. Så var det plötsligt dags och då blev det bråttom.

Berätta om ditt uppdrag?
– Från början ville de att jag skulle bygga ett entrétak till huvudbyggnaden, men då fanns det inte någon klar konstruktion, så jag valde att tacka nej till det. Då dök orangeriet, eller ”lufthuset” som Ernst kallade det, upp och det jobbet gjorde jag gärna. Det handlade om att skivtäcka taket med aluzink så att det blev så likt huvudbyggnaden som möjligt.

Varför tror du att Ernst har blivit intresserad av plåt?
– Jag tror att det handlar om att han är en kreativ person som gillar att skapa saker från scratch, snarare än att köpa färdiga grejer. Plåtslageri handlar ju mycket om att skapa, snarare än att köpa en färdig produkt. Det tror jag att han gillar.

Vad hoppas du att din medverkan i programmet ska få för effekt?
– Dels hoppas jag att folk ska få upp ögonen för plåt och inse att de ska anlita oss plåtslagare. Rätt person på rätt plats! Dels hoppas jag förstås att unga tjejer ska se att detta är ett yrke även för tjejer och att de ska bli inspirerade. Jag tycker däremot att det var lite synd att de hade klippt bort så mycket av delarna från produktionen, som när vi klippte till plåten, slog ihop den och sedan monterade själva taktäckningen. Jag hade gärna sett att det hade fått större utrymme i programmet.

Kommer vi att få se dig mer i tv-rutan framöver?
– Haha, nej det tror jag inte. Det var en kul erfarenhet. Jag hade ju ingen kontroll över hur de klippte programmet och vad som skulle komma med, så det var pirrigt innan programmet sändes. Men jag är nöjd med min insats.