Plåtslagaren Rickard Andersson ska kämpa om medaljerna i EuroSkills (Yrkes-EM).

Plåtslagaren Rickard ska kämpa om EM-medaljerna i Göteborg i december

I början av december går Euroskills (Yrkes-EM) av stapeln i Göteborg. Rickard Andersson, från medlemsföretaget Plåtslagarna i Ale AB (PIAAB), har fått det ärofyllda uppdraget att representera Sverige i byggnadsplåtslageri.

1-3 december 2016 samlas ungdomar från hela Europa på Svenska Mässan i Göteborg för att tävla om EM-titlar i yrkesskicklighet i en rad olika yrken. En av deltagarna är Rickard Andersson från Grönnäs utanför Göteborg. Just nu förbereder han sig på att tävla inför runt 30 000 besökare.

– Det ska bli roligt. Jag är främst med för att sälja in yrket. Det är ju ett bra skyltfönster eftersom det blir mycket folk på plats. Det ska bli väldigt kul att få visa upp plåtslagaryrket för en stor publik, säger Rickard.
– Det är tuff konkurrens så det blir svårt att vinna, men jag är en tävlingsmänniska så självklart ska jag göra mitt bästa för att hamna högt upp.

För tävlingsrutin har Rickard gott om eftersom han tävlar på elitnivå i lerduveskytte.
– Klart att det är en fördel. Jag tror framförallt att det kommer att göra att jag kan slappna av och fokusera på rätt saker. En styrka som de andra förmodligen inte har, säger han.

Rickards chef på PIAAB, Mathias Mattsson, är också en av de åtta experter som bland annat har tagit fram uppgiften som de tävlande ska utföra.
– I september var jag i Tyskland för att träffa de andra experterna, vilket var mycket lärorikt Det var verkligen kul att få träffa europeiska arbetsgivare inom plåt och utbyta erfarenheter med dem. Det gav mig enormt mycket och jag har fått ett helt nytt nätverk, säger Mathias.

Rickard blev anställd på PIAAB direkt efter gymnasiet och har varit anställd i åtta år nu. Ändå blev han plåtslagare mest av en slump.
– Jag visste inte vad en plåtis gör när jag valde yrket. Det finns ingen i familjen eller i släkten som arbetar som det. Utan det var på rundgången på gymnasiet på bygg- och anläggningsprogrammet som intresset väcktes.

Och tur var det för tack vare rundgången har nu Sverige en representant som kan utmana de bästa plåtslagartalangerna i Europa.

FAKTA – RICKARD ANDERSSON
Namn: Rickard Andersson
Bor: I Grönnäs norr om Göteborg
Intresse: Sportskytte

FAKTA – EUROSKILLS 2016
Den 1-3 december 2016 samlas 450 ungdomar från hela Europa på Svenska mässan i Göteborg för att tävla om EM-titeln i 35 olika yrken. Det är bland annat unga plåtslagare, snickare, rörmokare, kockar och webbdesigners som gör upp om medaljerna. EuroSkills, eller Yrkes-EM, är Europas största tävling i yrkesskicklighet och i år genomförs detta evenemang för första gången i Skandinavien. Huvudsyftet med evenemanget är att visa yrkesutbildningens möjligheter till arbete, eget företagande, fortsatta studier och individuell utveckling. Målgruppen är grundskoleelever i årskurs 7-9, gymnasieelever i årskurs 1, unga arbetssökande, föräldrar samt skolpersonal. Det kommer också bli workshops med framtidsperspektiv, seminarier, nätverksträffar och utställningar.
LÄS MER: www.euroskills2016.com